تهران - ایرنا - فرمانده ارتش الجزایر با اشاره به نتایج مطلوب گفت و گوهای هیئت ملی، در خصوص تلاش هایی در راستای منافع برخی گروه ها برای اختلال در کار هیئت هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی الجزایر (واج)، "قاید بن صالح" دیروز (دوشنبه) در سخنرانی خود در منطقه نظامی "وهران" با بیان این مطلب افزود: افرادی خود را در اختیار افکار پلید برخی گروه ها قرار داده و به هر شیوه ای و با تمرکز بر موضوعات حاشیه ای و گسترش افکار سمی تلاش می کنند فعالیت هیئت ملی را با مشکل رو به رو سازند، اما چنین اقداماتی به طور کامل با مفاد قانون اساسی در تناقض است و صلاحیت های رییس جمهوری منتخب آینده را محدود می کند.

فرمانده ارتش الجزایر در حالی از فعالیت های هیئت ملی و گفت و گو کننده حمایت کرد که الجزایری ها  ۲۷ جمعه است با تجمع در خیابان ها مخالفت خود را با شیوه دولت برای میانجی گری و گفت و گو اعلام و خواستار کناره گیری تمام مقامات دولت قبل از قدرت هستند.

بن صالح پیشتر اعلام کرده بود که گروهی متشکل از شخصیت‌های مستقل را موظف کرده تا به منظور فراهم آوردن شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اسرع وقت رهبری "هیئت گفت و گوی ملی" را برعهده بگیرند.

روزنامه "الشرق الاوسط" عربستان هم با اشاره به سخنرانی دیروز فرمانده ارتش الجزایر تاکید کرد که صالح با این صحبت ها، مخالفان را نشانه گرفته است.

این روزنامه سعودی با بیان این مطلب افزود : مخالفان دولت کنونی الجزایر شیوه ارتش برای خروج از بحران و  برگزاری هر چه سریع تر انتخابات را رد می کنند و خواستار اجرای اصلاحات بنیادین هستند تا رییس جمهوری جدید الجزایر با همان سازوکاری انتخاب نشود که به "عبدالعزیز بوتفلیقه" رییس جمهوری سابق اجازه ۲۰ سال ریاست را داد.

مخالفان همچنین خواستار برکناری "نورالدین بدوی" نخست وزیر این کشور هستند، چرا که بوتفلیقه او را قبل از کناره گیری انتخاب کرده بود.

مخالفان نظامیان در الجزایر پیشنهاد می دهند دوره انتقالی یک یا دو سال طول بکشد تا از این گذر فرصت کافی برای اجرای اصلاحات و بازبینی در قانون اساسی این کشور فراهم شود. اما فرمانده ارتش الجزایر در سخنرانی دیروز خود با رد این موضوع تاکید کرد که طول کشیدن دوره انتقالی به نفع برخی گروه ها تمام می شود و در وقت مناسب هویت این گروه ها را بر ملا می کند.

فرمانده ارتش الجزایر ادامه داد: برگزاری هر چه سریع تر انتخابات ریاست جمهوری فرصتی حقیقی برای به تصویر کشیدن اراده ملت و تنها گزینه درست برای خروج کشور از بحران کنونی است.

از سویی دیگر "محسن بلعباس" رییس حزب "جامعه برای فرهنگ و دمکراسی" در واکنش به سخنرانی صالح تاکید کرد: فرمانده ارتش الجزایر با دخالت در سیاست، حامیان حاکمیت مردمی را به فعالیت در راستای منافع نیروهای خارجی متهم کرد.

الجزایر این روزها شاهد تغییراتی اساسی در ساختار سیاسی کشور است. این تغییرات در پی اعتراض‌های مردمی از سوم اسفند سال گذشته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ، آغاز شد.

مردم الجزایر به حضور بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین بار متوالی معترض بودند. اتفاقی که سرانجام وی را مجبور کرد تا پس از ۲۰ سال با قدرت خداحافظی کند.

پس از کناره گیری بوتفلیقه، "عبدالقادر بن صالح" رئیس پارلمان این کشور طبق ماده ۱۰۲ قانون اساسی به صورت موقت پست ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، اما استعفای بوتفلیقه و انتصاب بن صالح، از شدت نارضایتی‌ها کم نکرد و مردم الجزایر همچنان خواستار برکناری تمام مقام‌های دولت پیشین هستند.