۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۱
کد خبر: 83299409
T T
۰ نفر
رييس جمهور موقت الجزاير خواستار يافتن راه حل توافقي شد

تهران – ايرنا- 'عبدالقادر بن صالح' رييس جمهور موقت الجزاير ضمن دعوت به ايجاد فضاي تفاهم و مشاركت براي همه طرف ها، خواستار يافتن راه حلي توافقي براي پاسخگويي به مطالبات قانوني مردم شد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رسمي الجزاير، رييس جمهور موقت الجزاير ديروز(سه شنبه) در نامه اي به مناسبت روز جهاني كارگر(11 ارديبهشت) با اشاره به شرايط سختي كه كشور در آن قرار دارد بر ضرورت كنار گذاشتن اختلافات تاكيد كرد.
بن صالح افزود : وطن را دست هاي همگان مي سازد نه به حاشيه راندن ها، برخوردهاي گزينشي و تصفيه حساب ها و التزام به چنين ارزش هايي درست كاران را از فاسداني كه كشور را به خطر مي اندازند، متمايز مي كند.
وي تاكيد كرد: الجزاير امروز نيازمند توسعه پايدار، توليد ثروت و گردش چرخ اقتصاد است تا از اين گذر رفاه، آرامش و فرصت هاي شغلي بيشتر براي مردم ايجاد شود.
رييس جمهور موقت الجزاير پيشتر نيز تمام احزاب و گروه ها را به رايزني دعوت كرده بود اما با مخالف مردمي روبه رو شد.
الجزاير جمعه هفته گذشته وارد دهمين هفته تحولات سريع خود شد. اعتراضات الجزايري ها از سوم اسفند با خبر كانديدا شدن 'عبدالعزيز بوتفليقه' رييس جمهور سابق اين كشور براي پنجمين دوره متوالي، آغاز شد و مردم را به خيابان ها كشاند و سرانجام مخالفت ها بوتفليقه را در اواسط فروردين ماه امسال مجبور به استعفا كرد.
اما كناره گيري وي و انتصاب موقت 'عبدالقادر بن صالح' در منصب رياست جمهوري طبق ماده 102 قانون اساسي از خشم مردم نكاست و مخالفان خواستار بركناري تمام مقامات دولت سابق هستند.
بن صالح به محض انتصاب در منصب رياست جمهوري تلاش كرد اوضاع را با اقداماتي چون دعوت احزاب سياسي به رايزني در خصوص نحوه برگزاري انتخابات شفاف، مبارزه با فساد، دستگيري تجار و مقامات وابسته به دولت سابق آرام كند اما چندان موفق نبود و مخالفت ها و ناآرامي ها همچنان ادامه دارد.

**فرمانده ارتش الجزاير بر التزام ارتش به قانون اساسي تاكيد كرد
'احمد قايد صالح' فرمانده ارتش الجزاير ديروز(سه شنبه) تاكيد كرد كه انتخابات رياست جمهوري الجزاير كه قرار است 13 تير ماه برگزار شود، بهترين راه حل براي خروج از بحران سياسي كشور است.
وي در سخراني خود در ميان نيروهاي ارتش هرگونه راه حل ديگر خارج از چارچوب قانون اساسي را بعيد ارزيابي و خاطر نشان كرد كه ارتش از چارچوب قانون اساسي در هيچ شرايطي خارج نمي شود.
قايد صالح در حالي بر التزام ارتش به قانون اساسي و برگزاري انتخابات در موعد مقرر تاكيد كرد كه مردم خواستار راه حلي خارج از قانون اساسي و كنارگيري تمام مقامات دولت قبل هستند.
فرمانده ارتش الجزاير با انتقاد از كساني كه به التزام ارتش به قانون اساسي خرده مي گيرند،تاكيد كرد كساني كه عكس اين موضوع را مي گويند در حق ارتش و مواضع ثابت آن اجحاف مي كنند.
وي با هشدار به خطرات ناشي از نبود قانون اساسي ادامه داد: پيش تر تاكيد كرده بودم كه قصد داريم موانعي كه مردم الجزاير مي دانند چه كساني در نهادهاي دولت ايجاد كرده اند را برداريم و گروهي با فراخواندن به خروج از قانون اساسي تلاش مي كند بذرهاي بي ثباتي را در الجزاير بكارند.
فرمانده ارتش الجزاير در سخنراني خود با تاكيد بر اين كه فرماندهي ارتش در مقابل فساد سكوت نمي كند، افزود: ارتش پرونده هايي در خصوص غارت امول عمومي با مبالغ نجومي به دستگاه قضا تسليم كرده است.
قايد صالح با اشاره به اين كه فرايند محاكمه متهمان به غارت اموال عمومي هنوز در مراحل آغازين خود است، تاكيد كرد ارتش طبق مطالبات مردم و بر اساس اختياراتي كه قانون اساسي به آن داده است، تعهد مي دهد كه دستگاه قضا را اجراي اين ماموريت حساس و مهم خود همراهي كند و به دور از فشارها، ديكته ها و استثناء ها به مامورت خود ادامه مي دهد.
خاورم**3224**1508