سنندج - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: عملیات ساخت و پی‌کنی ۶۵ سد رسوبگیر ۱۸۰۰ ملاتی و ۹۶۰۰ گابیونی در ۱۱ میلیون و ۴۰۰ متر مکعب در حوضه آبخیز خورخوره، کرفتو و چراغ ویس این شهرستان آغاز شد.

سهراب احمدی روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 65 سد رسوبگیر گابیونی و ملاتی در حوزه‌های آبخیز خورخوره، کرفتو و چراغ ویس با هدف جلوگیری از سیل، حفظ سفره‌های زیرزمینی، تثبیت خاک و رسوبگذاری احداث می‌شود و در حال حاضر جانمایی و پیکنی آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار این عملیات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است، افزود: برای احداث این 65 سد رسوبگیر در سقز اعتباری بیش از ۳۶ میلیارد ریال اختصاص یافته و توسط چند پیمانکار عملیات ساخت را آغاز کرده‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز با اشاره به مزایای این سدها در راستای جلوگیری از کف‌شویی سطح رودخانه و فرسایش خاک سطحی و حمل رسوب‌های رودخانه به درون سد، تاکید کرد: با عملیاتی شدن این سدها لایه‌های قابل نفوذ برای آب بیشتر فراهم می‌شود و باعث حفظ خاک و جلوگیری از سرعت گرفتن آب در محدوده‌های مختلف می‌شود.

احمدی یادآور شد: در هنگام بارندگی‌های شدید و ایجاد سیلاب بیشترین رسوبات را رودخانه به سوی سد حمل کرده و با ایجاد این سدهای رسوبگیر، رسوبات سیلی وارد آب سد نخواهد شد و در پایین دست سد شاهد خسارات کمتری به تاسیسات سد و زمین های کشاورزی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: قطع و برداشت بی‌رویه درختان در بستر رودخانه‌ها و برداشت ماسه باعث سرعت گرفتن آب و از بین بردن صافی خاک می‌شود که با ساخت این سدها از ورود رسوب‌ها و مواد مختلف به داخل سدهای بزرگ سقز جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: 65 سد رسوبگیر در سقز دارای سازه سنگی، ملاتی و گابیونی است که با بازده زمانی ۲۵ ساله قادر است رسوبات رودخانه را در پشت خود حبس کرده تا وارد آب های سد نشود.

احمدی به اقدامات دیگری برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیلاب نیز اشاره کرد و یادآور شد: از جمله اقدامات بیولوژیکی برای جلوگیری از ایجاد سیل و سیلاب، بذر پاشی سطوح کنار رودخانه‌ای است که سیل را کنترل می‌کند و حوزه آبخیزداری سد آسیب نمی‌بیند و باعث عمر طولانی سدها خواهد شد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

۷۳۴۵/۹۱۰۲