تهران - ایرنا - سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به اسناد بالادستی، تحقق مطالبات فرهنگیان را جز اولویت های خود دانست، گفت: حاجی میرزایی وعده داد بخشی از مطالبات فرهنگیان تا مهرماه پرداخت شود.

«سیدحمایت میرزاده» عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پروش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در این نشست نمایندگان عضو کمیسیون در رابطه با برنامه‌های ارائه شده از سوی وی، اظهار نظر کردند.

وی افزود: حاجی میرزایی در پاسخ به نقطه نظرات نمایندگان عنوان کرد که تا مهرماه تلاش خواهد شد که بخش اعظمی از مطالبات فرهنگیان را پرداخت کند و این اقدام با حمایت رئیس جمهور صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که میزان مطالبات فرهنگیان تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و رقمی معادل همین رقم نیز کسری بودجه آموزش و پرروش در سال ۹۸ است.

ضرورت توجه به برنامه های ضرب العجلی

میرزاده با بیان اینکه اکثر نمایندگان برنامه‌های حاجی میرزایی را همان اسناد بالادستی سند تحول بنیادین و گام دوم انقلاب مد نظر مقام معظم رهبری ارزیابی کردند، یادآور شد: سوالات نمایندگان پیرامون نحوه عملیاتی شدن برنامه های وزیر پیشنهادی و اجرای اسناد بالادستی و برنامه های بلند مدت وزارت آموزش پرورش بود.

 سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: نمایندگان کمیسیون آموزش بیشتر حول این موضوع تمرکز کردند که برنامه های ارائه شده از سوی آقای حاجی میرزایی باید قابلیت اندازه گیری عملکرد را داشته باشد و برای عملیاتی شدن برنامه های ضرب العجلی و ضرورت توجه به آنها از وزیر پیشنهادی آموزش پرورش سوالاتی داشتند.

نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی گفت: دیگر اولویت‌های مد نظر نمایندگان  در نشست امروز کمیسیون، مطالبات فرهنگیان، تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف یا ابلاغ آیین نامه اجرایی نیروهای حق التدریسی، تصویب و اجرای نظام رتبه بندی معلمان و اصلاح حجم بالای کتب درسی غیرمتناسب با ساعات در نظر گرفته شده در نظام آموزشی و نهایتا حذف کنکور و لزوم مهارت آموزی بود.

ابلاغ رتبه بندی فرهنگیان تا مهرماه

وی اضافه کرد: درباره رتبه بندی فرهنگیان نیز تأکید شد که این مهم باید با تصویب و نظر مجلس اجرا شود و درباره آیین نامه اجرایی حق التدریسان نیز عنوان شد که این مهم تا مهرماه ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق حاجی میرزایی در شورای معاونین آموزش و پرورش و حضور در هیأت دولت، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نمایندگان را امیدوار کرد که از این جایگاه به بهترین نحو برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استفاده خواهد کرد.

نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی از دیگر مباحث جلسه امروز را کنکور و  برنامه های آموزشی و پرورشی دانش آموزان عنوان کرد و افزود: حجم کتاب های درسی، کیفی کردن مطالب و طول ساعت در نظر گرفته شده برای تدریس دانش آموزان نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های نمایندگان مهارت لازم دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی است، ادامه داد: در این جلسه درباره مهارت آموزی به دانش آموزان و تقویت مدارس فنی و حرفه ای و راه های کارآمد کردن این مدارس با وزیر پیشنهادی گفت و گو کردیم، در جلسه بحث مهارت آموزی به دانش آموزانی که پس از پایان دبیرستان قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارند و اشتغال آنها نیز بحث شد.

 میرزاده با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در کمیسیون حاضر نشد، اظهار کرد: قرار بود وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی نیز در کمیسیون حاضر شود که به علت فشردگی در برنامه‌ها و حضور مونسان در دیگر کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، در این کمیسیون حاضر نشد.