تهران- ایرنا- مشاور شهردار تهران گفت: ۱۰ هزار نفر از کارکنان شهرداری و نیروهای داوطلب مردمی برای پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌های مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا به مناسبت اربعین حسینی عازم عراق می‌شوند.

سعید صادقی روز شنبه در حاشیه تبادل تفاهنمامه میان شهرداری تهران و رئیس لواء الخدمه الحسینی عراق در جمع خبرنگاران افزود: این ۱۰ هزار نفر در دو مرحله در قالب گروه های پنج هزار نفری ۱۶ و ۲۱ مهر اعزام می‌شوند.

وی یادآور شد: شهرداری تهران امسال نیز در نظافت و پاکسازی مسیرها و موکب‌ها با مسئولان عراقی همکاری می کند.

صادقی اظهارداشت: تشکل های مردمی در قالب گروه های داوطلب برای پشتیبانی و کمک به فرهنگ سازی به منظور مدیریت زباله ها و جمع آوری آنها به این سفر اعزام می شوند.

مشاور شهردار تهران و عضو ستاد اربعین با بیان اینکه در مسیر ۹۰ کیلومتری نجف تا کربلا ۴۴۰ عمود را محور خدمات رسانی قرار دادیم گفت:‌ همچنین ۳۰ موکب از سوی شهرداری تهران در این مسیر از زائران پذیرایی خواهند کرد.

وی بیان کرذ: امسال با همکاری سایر شهرداری ها کمیته استقبال و بدرقه زائران نیز شکل گرفته و این برنامه از میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم اجرا می شود.

رئیس لواء الخدمه الحسینی عراق نیز در همین نشست گفت: یکی از دغدغه های اصلی مسئولان عراقی برای مراسم پیاده روی عراق پاکسازی و نظافت مسیر نجف تا کربلا بود.

سید حمید حسینی اعلام کرد: یک هزار کیلومتر مسیر برای پیاده روی اربعین به سمت کربلا در عراق شاهد حضور زائران حسینی است که ایرانیان غالبا مسیر نجف تا کربلا پیاده روی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:  پیاده روی اربعین را اهالی نجف ابداع کردند و برای زنده نگه داشتن آن نیز در سال ۱۹۷۷ شهید و زندانی بسیاری داده اند.

رئیس لواء الخدمه الحسینی عراق گفت: پیش از سقوط رژیم صدام این پیاده روی جرم و حکم آن اعدام بود و بسیاری نیز به همین جرم کشته شده اند.

وی اضافه کرد: پس از سقوط رژیم بعثی نیروهای اشغالگر ۳۳ کشور در عراق حضور داشتند که نخستین پیاده روی اربعین با حضور جمعیت نیم میلیونی موجب تعجب دشمنان شد.

حسینی افزود: شهرداری تهران از گذشته و امسال به شکل جدی تر با اضافه شدن مرز خسروی در پشتیبانی از پیاده روی اربعین حسینی همراه عراقی ها بوده است.

وی تاکید کرد: ایرانی ها مسیر مرز خسروی را جدی بگیرند، از این مرز تا بغداد ۹۰ کیلومتر راه وجود دارد و ایرانیان می توانند مسیر دوم پیاده روی یعنی بغداد تا کربلا را نیز طی کنند.

وی یادآورشد: مسیر نخست حله - کربلا، مسیر دوم بغداد - کربلا و راه سوم نجف - کربلاست.

حجت نظری یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در این نشست اعلام کرد: کمیسیون ها و کمیته های شورای شهر سال هاست همراه این برنامه است.

وی اظهارداشت: شهرداری تهران در بخش های مختلف به شکل ویژه به موضوع پیاده روی اربعین خواهد پرداخت.

زنگیشه دبیر ستاد اربعین شهرداری تهران و سخنگوی این ستاد نیز اعلام کرد: بر اساس وظایفی که وزارت کشور به ما ابلاغ کرده است شهرداری کمیته های مربوطه را در بخش های مختلف تشکیل داده است.

وی افزود: شهرداری تهران در مرز، نجف، کوفه و کربلا خدمت رسانی خواهد کرد.

زنگیشه یادآورشد: شهرداری تهران از هفته گذشته سرویس های بهداشتی سیار در مسیر نجف تا کربلا جانمایی کرده است.
تهرام/۳۰۰۱//۱۳۴۸