پیاده‌روی اربعین ۹۸

تهران- ایرنا- امسال نیز میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف در راهپیمایی ایام اربعین شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش در شهرهای مقدس نجف و کربلا شرکت کردند.

آیین بزرگ و میلیونی پیاده‌روی اربعین هر سال با حضور دلدادگان و با شور و شعور حسینی برگزار و روز به روز به مانور عظیمی برای اعلام نفرت از اقدامات ضدبشری دشمنان اهل بیت(ع) تبدیل می‌شود؛ آیینی که امسال نیز با حضور حدود ۱۸ میلیون زائر، پرشورتر از گذشته برگزار شد.

شمار قابل توجهی از زائران اربعین را ایرانیانی تشکیل می دادند که امسال با حضور گسترده و پرشورشان، مسئولان ستادهای اربعین و خدمات‌رسان را هم غافلگیر کردند.

بنابر اعلام ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و رییس ستاد اربعین در این کشور، امسال حدود سه و نیم میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی(ع) شرکت کردند.

از چندروز قبل از ایام اربعین، ستادهای اربعین در استان های مختلف کشور تشکیل و هماهنگی برای ایجاد زمینه های اعزام و نیز کمک رسانی به زائران در مرزهای ایران و عراق و حتی برخی شهرهای عراق ایجاد شد.

از همان روزهای نخست حرکت زائران به سمت عراق، مسئولان ایرانی مستقر در نقاط مختلف عراق اعلام کردند که تعداد زائرانی که امسال از ایران به عراق آمده اند فراتر از پیش بینی هاست در عین حال همه تلاش خود را به کار گرفتند تا با ارسال امکانات و تجهیزات و کمک رسانی بیشتر طرف های عراقی، زمینه خدمات رسانی بیشتر به زائران در کشور عراق و نیز مناطق مرزی به منظور تردد شهروندان فراهم آید.

تامین امنیت زائرین اربعین، تسهیل ورود زائران ایرانی به عراق، ارتقای سطح خدماتی در مرزهای ایران و عراق، خدمات‌دهی مطلوب به زائران در قالب موکب‌ها و مدیریت مطلوب ورود و خروج زائران از مهمترین دغدغه های مسئولان ذیربط بود و همه دست اندرکاران تلاش کردند که زائران ایرانی در امنیت و با خدمات رسانی مناسب بتوانند به زیارت بارگاه ملکوتی آقا امام حسین(ع) بروند.

چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زمینی زائران اربعین حسینی باز شد و به گفته مسئولان ۶۵ درصد زائران ایرانی امسال از مرز مهران، ۲۴ درصد از مرز شلمچه، ۱۱ درصد چذابه، پنج درصد از مرز خسروی و چهار درصد نیز از مرزهای هوایی به عراق سفر کردند.

مقامات مختلف متولی جمهوری اسلامی بویژه در حوزه های مرزبانی، وزارت کشور و ... در تماس مستمر با طرف های عراقی سعی کردند زمینه برگزاری هرچه بهتر این مراسم را فراهم آورند.

برخی مقامات از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری امسال نیز ۲۷ مهر در این پیاده روی شرکت کرد و با مردم همراه بود.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری نیز در این زمینه در اطلاعیه ای از حضور پرشور زائران اربعین تقدیر کرد و به زوایای این مراسم معنوی پرداخت که جزییات آن را از طریق این لینک می توانید مرور کنید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی پوشش اخبار مربوط به پیاده روی اربعین را همچون سال های گذشته در اولویت داشت و حجم و کیفیت تولیدات خود گویای عملکرد آن است؛ لذا به منظور بهره برداری بهتر و بیشتر مخاطبان از این اخبار، آنها را در قالب پرونده موضوعی پیش رو دسته بندی و عرضه کرده است.

خبرنگاران ایرنا مستقر در نقاط مختلف ایران و عراق ضمن تشریح وضع موجود مراسم پیاده روی، وضعیت خدمات رسانی به زائران، نقاط قوت و ضعف در ارائه خدمات و نیز جلوه های زیبای معنوی حضور عاشقان اهل بیت در این مراسم را با روایت های مختلف و از زوایای گوناگون به تصویر کشیده اند.

این اخبار شامل اظهارنظر مقام های مسئول درباره نحوه اعزام زائران،‌خدمات رسانی به آنان، مسائل و مشکلات موجود، جلوه های زیارت زائران در شهرهای مختلف عراق،‌اظهارنظر مقامات عراقی در میزبانی از زائران و .... می شود.

گزارش های توصیفی از حال و هوای زائران حاضر در پیاده روی اربعین بخش قابل توجهی از مطالب ایرنا را تشکیل می دهد که در قالب های متنی ، عکس، فیلم و ... این مراسم بزرگ معنوی را به تصویر کشیده است.

برچسب‌ها

اخبار پرونده