تهران-ایرنا- نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی موفقیت ابتکار ایران را منوط به تغییر نگرش عربستان سعودی عنوان کرد و گفت: ایران به عنوان کشوری که سابقه تجاوز و تهدید کشور دیگری را ندارد، این آمادگی را دارد که طی پیمانی منطقه‌ای صلح و امنیت را با همکاری یکدیگر تامین کند.

«جلال میرزایی»  نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درباره حمله به تاسیسات نفت عربستان اظهار داشت: این بیانیه از جهاتی کار را برای اینکه رئیس جمهور بتواند روی طرحش مانور بدهد و با اقبال مواجه بشود، دشوار کرده است. در عین حال اگر بخواهیم خوش‌بینانه نگاه کنیم در این بیانیه به یافتن راهکار دیپلماتیک برای بیرون رفت از وضع موجود نیز تاکید شده است و این نگاه هم شاید بتواند به پیشبرد طرح رئیس جمهوری کمک کند.
وی با اشاره به پیشنیه ایده همکاری‌های منطقه ای گفت: از زمانی که همسایگان جنوبی ما به سمت تشکیل شورای مشترک رفتند و نگاهشان این بود که امنیت شان را از طریق پیمان های دو یا چند جانبه با قدرت های فرامنطقه ای تامین کنند، جمهوری اسلامی به آن‌ها پیشنهاد داد به جای صرف هزینه‌های کلان برای مداخله دادن قدرت های بین المللی، ما به عنوان کشوری که سابقه تجاوز و تهدید کشور دیگری را نداریم، این آمادگی را داریم که طی پیمانی منطقه‌ای صلح و امنیت را با همکاری یکدیگر تامین کنیم.
نماینده مردم ایلام در مجلس در ادامه افزود: اما موضوع ایران هراسی که رژیم صهیونیستی دامن می‌زند و تغییر و تحولاتی که در کشورهای منطقه‌ای، به ویژه در عربستان، پیش آمد و همراهی این کشور با رژیم صهیونیستی، پیشبرد طرح جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کرد.

عضو فراکسیون با اشاره به طرح ائتلاف امید که از سوی رئیس جمهوری برای صلح در خاورمیانه مطرح شده است افزود: موفقیت ابتکار جمهوری اسلامی منوط به تغییر نگرش رهبران عربستان است. کشورهای دیگر مانند بحرین و امارات مواضعی تحت تاثیر عربستان دارند. کویت و قطر هم مواضع مستقل‌تری داشته و نگاه مثبت‌تری به جمهوری اسلامی دارند. بنابراین مشکل عمده ما با عربستان است که این کشور حاضر به گفت و گو نیست.

وی با تشریح سابقه عدم تفاهم میان ایران و عربستان  اظهار داشت: جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات دولت سعودی مانند اعدام شیخ نمر و حادثه منا  نقد دارد. از سوی دیگر عربستان هم نسبت به اتفاقی که در کشور ما در ارتباط با سفارت و کنسولگری عربستان صورت گرفت نقد دارد. علاوه بر این در ارتباط با نفوذ دو کشور در منطقه رقابتی وجود دارد، که هر چه جلوتر آمده‌ایم روابط را تیره‌تر کرده و فضا برای دیپلماسی تنگ‌تر ساخته است.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر سخت بودن یافتن راهکاری برای برون رفت از این وضعیت تصریح کرد: طرح رئیس جمهور باید معطوف به چنین واقعیاتی باشد و از این جهت کار سخت است. واقع امر این است که چون ما در این مسئله ما صرفا با عربستان سر و کار نداریم. سیاست عربستان در قبال جمهوری اسلامی تحت تاثیر قدرت‌های فرامنطقه ای قرار دارند. بنابراین ما باید به موازات مذاکره با عربستان، برخی مشکلات را با قدرت‌های فرامنطقه ای هم برطرف کنیم.