تهران- ایرنا - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ، تاکنون حدود ۶ هزار دانش‌آموز راهی مدارس استثنایی شدند.

«مجید قدمی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش افزود: در مجموع تعداد ۶ هزار نفر در قالب طرح سنجش نوآموزان استثنایی شناسایی شدند که پیش بینی می شود تا پایان طرح سنجش به حدود هفت تا هشت هزار نفر برسند.
معاون وزیر آموزش و پروش ادامه داد: طبق آخرین آمارها، طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورودبه دبستان امسال برای یک میلیون و ۴۳ هزار و ۱۱۳ نوآموز انجام شده که با احتساب آمار پیش دبستانی‌ها که به ۳۶۶ هزار و ۳۱۶ نفر می‌ رسد و در مجموع یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۲۹ نفر مورد سنجش قرار گرفتند.
قدمی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۴۵ هزار نفر در یک هزار و ۶۲۰ مدرسه استثنایی کشور مشغول تحصیل بودند و چهار هزار نیروی انسانی آماده خدمت در این مدارس هستند.
به گفته وی، نوآموزان در طول سه ماه تابستان در ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه با بهره گیری از ۲۰ هزار نیروی انسانی طرح سنجش نوآموزان انجام شد.

قدمی اظهار کرد: نوآموزان بدو ورود به دبستان در پایگاه‌های سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی از لحاظ بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان، سلامت جسمانی، قد، وزن، توده بدنی، هوش و آمادگی تحصیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند و براساس نتیجه به مدارس عادی، تلفیقی و استثنایی معرفی می‌شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه تعداد دانش آموز و کلاس درس در حوزه آموزش و پرورش استثنایی داریم، اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۵۰ هزار نفر در مدارس استثنایی کشور تحصیل کنند.

آموزش و پرورش استثنایی با آمادگی کامل سال تحصیلی را آغاز کرد
وی با بیان اینکه در قالب اجرای پروژه مهر در آموزش و پرورش استثنایی با آمادگی کامل سال تحصیلی جدید را آغاز کردیم،‌گفت: سرانه های دانش آموزی و سرویس ایاب و ذهاب به حساب مدارس واریز شد.
قدمی تصریح کرد: از طرف دیگر طرح خدمات حمایتی از دانش آموزان را آماده کرده ایم تا دانش آموزانی که از اول مهر به مدارس می آیند، در یک فرایند هزینه های جراحی، دارویی و خدمات کلینیکی به آنها پرداخت شود و کتاب های درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز به موقع به مدارس ارسال شد.
وی با بیان اینکه معلم مورد نیاز برای مدارس استثنایی کشور تامین شده است، گفت: در برخی از استان ها با شرایط خاص کمبود معلم مواجه شدیم که از طریق شیوه هایی که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد و با استفاده از معلمان رسمی که ساعات آزاد دارند، این کمبود جبران شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: اکنون مشکل خاصی در مدارس استثنایی سراسر کشور نداریم و انتظار می رود دانش آموزان امسال هم به بهترین شیوه آموزش های لازم را فراگیرند.
قدمی با بیان اینکه پیش بینی لازم برای ایاب و ذهاب دانش آموزان انجام شده است، تصریح کرد: برای طرح مناسب سازی در مدارس نیز تاکنون اقدامات خوبی انجام شده و در تمام مدارس استثنایی استانداردها رعایت شده است. اما در مدارس عادی که طرح فراگیر در حال اجراست، آن مدارس از نظر شرایط فیزیکی و ظاهری آماده سازی می شود.
وی با اشاره به اینکه سیستم رمپ این مدارس تا سرویس های بهداشتی با همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آماده سازی شده است، اظهار داشت: با تمام توان برای تامین امکانات مورد نیاز دانش آموزان و رعایت استانداردها تلاش خواهیم کرد.