مجید قدمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با بیان اینكه حدود 1.5 میلیون دانش آموز تا پایان شهریور امسال مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند، افزود: خانواده ها ضمن مراجعه به مدرسه به نزدیك ترین پایگاه سنجش ارجاع داده می شوند.
وی گفت: اكنون بیش از 2 هزار و 231 پایگاه برای ارزیابی دانش آموزان اول دبستان و همچنین پیش دبستانی ها فعال شده است.
قدمی افزود: هدف اصلی طرح «سنجش نوآموزان» هدایت دانش آموزان خاص با درصد معلولیت كم به مدارس عادی است؛ رویكردی كه مورد تایید اغلب متخصصان نیز قرار گرفته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح كرد: بیش از 10 هزار ارزیاب در مراكز پایگاه سنجش به منظور ارزیابی هوش، بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی فعالیت می كنند.
وی همچنین گفت، هر چند كه از خانواده ها بابت طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان 30 هزار تومان دریافت می شود اما پایگاه ها براساس سنجش وضعیت اقتصادی خانواده ها، به صورت رایگان و یا نیم بها دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهند و حضور در پایگاه های سنجش و دریافت برگه های ثبت نام از این مراكز اجباری است.
قدمی یكی از شروط این ثبت نام را مراجعه به موقع در این پایگاه ها عنوان كرد و افزود: نوبت گیری ها از طریق سیستم الكترونیكی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: این مراكز به پایگاه های درجه یك، دو و سه تقسیم می شوند كه در هر یك از این پایگاه ها به ترتیب 42، 38 و 14 ارزیاب به سنجش دانش آموزان می پردازند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه طرح سنجش نوآموزان بیش از 20 سال است كه انجام می شود، خاطرنشان كرد: بنابر آمار و اطلاعات بیش از یك میلیون و 400 هزار دانش آموز سال گذشته مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند.
به گفته قدمی بر اساس خروجی ها 48 درصد سنجش شدگان دختر، 51 درصد آنها پسر، 94 درصد راست دست و 6.0 درصد نیز چپ دست، بیش از 70 درصد دانش آموزان سابقه پیش از دبستان و حدود 22 درصد آنها نتایج ازدواج های فامیلی بودند.
وی با اشاره به اینكه در نتیجه اجرای این طرح سال گذشته بیش از 160 هزار پدر و مادر بی سواد شناسایی شد، تصریح كرد: هر سال اطلاعات این خانوارها در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی قرار می گیرد و در راستای این ارتباط زمینه آموزش و تحصیل آنها فراهم می شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: همچنین براساس نتایج این سنجش، حدود پنج درصد از دانش آموزان چاقی مفرط، 6.1 درصد از آنها لاغری شدید، 4.0 درصد كوتاهی قد و بیش از 8 هزار و 817 دانش آموز نیز استثنایی تشخیص داده و به مدارس خاص فرستاده شدند.
به گفته وی یكهزار و 890 نفر دیگر نیز از دانش آموزان استثنایی تشخیص داده شده اند اما به منظور دریافت آموزش های تلفیقی به مدارس عادی فرستاده شدند. در این نوع از آموزش نابینایان جز در استفاده از كتاب های بریل به مانند دانش آموزان عادی آموزش می بینند و ناشنوایان نیز دارای آموزش های حركتی هستند و ناتوانان جسمی هم صرفا در حركات ورزشی متفاوت عمل می كنند.
قدمی افزود: آمار دانش آموزان با نیازهای ویژه كشور برابر با 152 هزار نفر است كه نزدیك به 8 هزار و 500 نفر در مدارس خاص تحصیل می كنند و حدود 73 هزار نفر از این دانش آموزان (استثنایی) نیز در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.
دانام**9484**1883
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت وگو با ایرنا:
سنجش نوآموزان از نیمه خرداد امسال آغاز می شود
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر:
83317300
تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آغاز اجرای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از نیمه خردادماه و با پایان ماه مبارك رمضان خبر داد.