تهران- ایرنا- رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به تحرکات دیپلماتیک در نیویورک در مورد وقوع تحولات مثبت در مناقشه بین ایران و آمریکا ابراز امیدواری کرد.

«ولفگانگ ایشینگر» سفیر پیشین آلمان در واشنگتن از مشاهده تحولاتی مثبت در مناقشه میان آمریکا و ایران سخن می‌گوید. وی که ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ را برعهده دارد، در گفت‌وگویی با رادیوی آلمانی زبان «دویچلندفونک» از «جنبشی دیپلماتیک» در مناقشه میان ایران و آمریکا سخن گفته است.
ایشینگر از جمله پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را از دلایل این تحرک مثبت می‌داند.
به اعتقاد سفیر پیشین آلمان در آمریکا، ایالات متحده از قرار معلوم به این مسئله پی برده‌ که راه جلوگیری از جنگ تنها از مسیر چندجانبه‌گرایی می‌گذرد.
این در حالی است که دولت های انگلیس، آلمان و فرانسه، رهبران ایران و آمریکا را به انجام گفت‌وگوهای مستقیم ترغیب می‌کنند.
در همین رابطه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه بازگشت روحانی به تهران، بدون دیدار با ترامپ را «فرصت و موقعیتی از دست رفته» نامیده و در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در دیدارهایی جداگانه با رؤسای جمهوری دو کشور گفت‌وگو کرده است.
همچنین «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در دیدارهایی جداگانه با روسای جمهوری ایران و آمریکا گفت‌وگو کرده است. وی پس از گفت‌وگو با حسن روحانی که به فاصله اندکی از دیدارش با ترامپ صورت می‌گرفت تاکید کرد: بهتر این است که ترامپ و روحانی مستقیما با هم صحبت کنند.
روز گذشته (سه شنبه) «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس به طور اتفاقی، همزمان با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.
بوریس جانسون که طبق برنامه قرار بود با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیدار کند، به طور اتفاقی با حضور برنامه ریزی نشده رئیس جمهوری فرانسه مواجه شد و دقایقی به صورت سه جانبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.