به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه دیدار اعضای شورای مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور که عصر امروز - چهارشنبه - برگزار شد، افزود: مقام معظم رهبری در برابر فشار حداکثری به آمریکا یک راهبرد مهم را برای مدیران کشور و ملت ایران ترسیم کرده اند که این راهبرد مقاومت فعال در برابر فشارها است که باید همه مدیران کشور در این راستا حرکت کنند.
جهانگیری با تبریک روز جهانی دریانوردی به مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور، از خدمات و تلاش های آنان به خصوص در شرایط سخت تحریم قدردانی کرد و گفت: اقداماتی که ارگان های دریایی در این شرایط سخت انجام داده اند به معنای واقعی مدیریت جهادی و ایستادگی است.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد شهدا، ایثارگران، آزادگان و همه نیروهای مسلح و بسیج مردمی فعال در دفاع مقدس، تصریح کرد: دوران دفاع مقدس دوران سختی و مظلومیت و در عین حال ایثارگری، همبستگی، همدلی و فداکاری بود که با اتکا بر این مولفه ها توانستیم جنگی که می خواستند ظرف چند روز به نفع خود و با اشغال کشور پایان دهند را پس از هشت سال دفاع، با سربلندی به پایان برسانیم.
جهانگیری افزود: درس های زیادی از دوران دفاع مقدس آموخته ایم که نیاز است هر روز و به ویژه در این ایام که آمریکایی ها جنگ اقتصادی علیه ملت ایران به راه انداخته اند آنها را مرور کنیم.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که آمریکایی ها در جریان تحریم ملت ایران، بخش نفت که مهمترین بخش درآمدی کشور است را هدفگذاری کردند و تلاش کردند که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، ادامه داد: آمریکایی ها علاوه بر بخش نفت نظام بانکی و حمل و نقل دریایی کشور را نیز مورد تحریم قرار دادند و تصور می کردند که کشور بزرگی مانند ایران که ۸۵ درصد حمل و نقل آن از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، برای سرپا نگه داشتن اقتصاد و تأمین نیازهای مردم به شدت دچار چالش و تنگنا می شود.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که با همت مدیران بخش نفت کشور آمریکا نتوانست به اهداف خود مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت دست پیدا کند، گفت: در بخش حمل و نقل دریایی نیز با تلاش ها و اقدامات شایسته ای که با همت مدیران این بخش صورت گرفت، دستاوردهایی حاصل شد که افتخار آفرین است.
جهانگیری با اشاره به خروج شرکت های کشتیرانی خارجی از ایران همزمان با تحریم آمریکایی ها، خاطرنشان کرد: این شرکت ها زمانی که ایران را ترک می کردند ۸۵ هزار کانتینر را نیز از کشور خارج کردند و این باعث شد که صادرکنندگان کشور با کمبود کانتینر مواجه شوند که خوشبختانه با تلاش تولیدکنندگان داخلی امروز این مشکل برطرف شده که جای قدردانی دارد.
معاون اول رئیس جمهوری یکی دیگر از محدودیت های شرکت های کشتیرانی و حمل و نقل دریایی را محدودیت های بیمه ای برشمرد و افزود: خوشبختانه با وجود همه این فشارها و تنگناها، امروز شاهد آن هستیم که میزان واردات و صادرات در بخش حمل و نقل دریایی با رشد وزنی همراه بوده که این مرهون تلاش های ارگان های دریایی کشور به عنوان نماد مقاومت در دوره جنگ اقتصادی است.
جهانگیری ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات شایسته ای که در بخش دریا انجام شد، خرید تجهیزات ناوگان های حمل و نقل دریایی از جمله کشتی در دوران تحریم بود که با تصمیم گیری به موقع و پیش از آن که تحریم کنندگان ایران بخواهند اقدامی انجام دهند، ارز مورد نیاز آن تأمین شد و این کشتی ها به ناوگان حمل و نقل دریایی کشور پیوستند.
معاون اول رئیس جمهوری برقراری امنیت در آبراه های کشور را از دیگر دستاوردهای خوب ارگان های دریایی دانست و گفت: بخاطر این همه اقتدار و تلاش به شما خسته نباشید و خداقوت می گویم و ملت ایران هرگز خدمات شما را فراموش نخواهد کرد چرا با دلسوزی و همت در برابر این مشکلات ایستادگی کردید و تحریم ها را دور زدید.
دکتر جهانگیری با بیان این که اقتصاد دریامحور باید یکی از جهت گیری های اصلی کشور باشد، بر لزوم شکل گیری اراده جدی در مدیران ارگان های دریایی برای تحقق اقتصاد دریامحور تأکید کرد و گفت: همه پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی یعنی دانش بنیانی، درونزایی، برونگرایی، عدالت محوری و مردم بنیانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در اقتصاد دریامحور متبلور است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به وجود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی در کشور، این ظرفیت را یکی از موهبت های بزرگ الهی برشمرد و گفت: بسیاری از کشورها محتاج برخورداری از یک کیلومتر ساحل هستند و این در حالی است که ایران علاوه بر مسیر طولانی ساحلی دارای منابع و ذخایر عظیم نفت و گاز در دریاست، تنگه هرمز نیز به عنوان یکی از مهمترین گلوگاه های عبور و مرور دریایی، تحت تسلط کامل ایران است.
جهانگیری با بیان این که متأسفانه با وجود این همه ظرفیت در بخش ساحل و دریا نتوانسته ایم استفاده و بهره برداری مطلوبی از این ظرفیت ها داشته باشیم، تصریح کرد: البته در سواحل خلیج فارس به دلیل وجود استان های توسعه یافته نظیر بوشهر و خوزستان، زیرساخت ها به شکل مناسبی ایجاد شده اما در سواحل دریای عمان هنوز اقدامات لازم صورت نگرفته است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران گفت: سواحل مکران باید و می تواند به یکی از مهمترین محورهای توسعه ایران تبدیل شود و اگر برنامه هایی که برای توسعه این سواحل تدوین شده به خوبی اجرا شود، می تواند سهم بزرگی بزرگی از توسعه ایران را بر عهده بگیرد.
جهانگیری از مدیران ارگان های دریایی خواست پرچم اقتصاد دریامحور را برافراشته نگه دارند و گفت: امروز که در شرایط تحریم به تولیدکنندگان داخلی توجه می کنیم باید این را در نظر داشته باشیم که تولیدکنندگان داخلی برای تأمین نیاز صنایع کشور سرمایه گذاری های گسترده ای انجام می دهند و نباید زمانی که شرایط عوض شد این تولیدکنندگان را فراموش کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: باید بپذیریم که کشوری در حال توسعه هستیم و ممکن است محصولات تولیدکنندگان داخلی از نظر کیفیت و قیمت قدری ضعیف تر از محصولات مشابه خارجی باشند اما با این وجود این تولید کنندگان برای ارتقاء و رقابت با محصولات مشابه خارجی نیازمند حمایت ما هستند.
جهانگیری با تأکید بر این که عملکرد بخش دریایی در شرایط تحریم درخشان بوده است، گفت: اگر موانع اداری بر سر اقدامات مهم و بزرگ این بخش وجود داشته باشد باید حتماً برطرف شود و باید توجه داشته باشیم که مانع تراشی بر سر راه کارهای بزرگ در شرایط تحریم خیانت به کشور است.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با بیان این که هدف تحریم همواره ایجاد محدودیت برای جلوه های اقتدار و پیشرفت کشور بوده است گفت: یکی از بخش های مهمی که مورد هدف تحریم کنندگان قرار گرفته است بخش دریایی کشور است که با همت مدیران و حمایت های صورت گرفته، وضعیت بخش دریایی کشور از رشد خوبی برخوردار بوده و قابل مقایسه با گذشته نیست.
اسلامی با اشاره به رشد ده برابری ظرفیت بنادر کشور، آن را جلوه ای از پیشرفت دانست و گفت: به همت فعالان عرصه دریایی، ناوگان کشتیرانی و نفتکش ایران از جایگاه خوبی برخوردار است.
وی با اشاره به طرح توسعه بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در سه شیفت کاری و به صورت فشرده دنبال می شود و اقدامات لازم برای تأمین شناورهای مورد نیاز کشور نیز در دستورکار قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به خروج شرکت های حمل و نقل دریایی خارجی پس از اعمال تحریم ها از کشور گفت: آن زمان ۸۵ هزار کانتینر به همراه این شرکت ها از کشور خارج شد و تصور می کردند که با این کار حمل و نقل دریایی ما فلج خواهد شد اما امروز خط تولید کانتینر با استانداردهای بین المللی در کشور ایجاد شده است.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم در این جلسه گزارشی از توانمندی ها و قابلیت های دریایی کشور ارائه کرد و گفت: از نظر تعداد ناوگان دریایی در رتبه ۲۴ جهانی قرار داریم و حجم حمل و نقل دریایی کشور سالانه به ۳۰۰ میلیون تن می رسد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از اعضای موثر سازمان بین المللی دریانوردی محسوب می شود و با توجه به نقش کشورمان در این عرصه، قرار است سال ۱۴۰۰ ایران میزبان رویداد روز جهانی دریانوردی باشد که فرصت بسیار خوبی برای معرفی توانمندی های کشور در عرصه دریا است.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: با وجود همه فشارها و محدودیت ها، توسعه زیرساخت های دریایی کشور ادامه پیدا کرده و ناوگان داخلی حمل و نقل دریایی موفق شده در شرایط تحریم بخش زیادی از نیازهای کشور را تأمین کند.
در ادامه این جلسه مدیران شرکت ملی نفتکش ایران هم با بیان این که این شرکت در سال ۱۳۳۴ تأسیس شد گفت: شرکت ملی نفتکش ایران امروز سه هزار و ۵۰۰ پرسنل و ۶۰ فروند کشتی دارد و سومین ناوگان حمل و نقل مواد نفتی دنیا است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست از وجود ۱۵۱ فروند کشتی با ظرفیت ۱۷۵ هزار کانتینر خبر داد.
در این جلسه مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز گزارشی از مأموریت های این انجمن ارائه کرد و گفت: ۳۰۰ شرکت در این انجمن عضویت دارند که ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
وی افزود: با وجود تحریم ها و موانع پیش رو، مدیریت هوشمند باعث شده که بتوانیم هر نوع کالا را به کشور منتقل کنیم.
رییس سازمان شیلات نیز در سخنانی گزارشی از وضعیت صید و آبزی پروری در کشور ارائه کرد و گفت: وضعیت صید و آبزی پروری در کشور نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی حدود ۴۰ برابر رشد داشته است
وی همچنین به تشریح برخی چالش های پیش روی سازمان شیلات پرداخت و صید غیرمجاز از سوی صیادان بدون مجوز، آلودگی های زیست محیطی و دخالت های دستگاه های غیرمسئول در توقیف ناوگان های صیادی را از جمله مشکلات پیش رو عنوان کرد.
نماینده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به این که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس از جمله مأموریت های نیروی دریایی سپاه است گفت: با توجه به حساسیت این دو منطقه اقدامات برجسته ای در حوزه حفظ و حراست از منافع ملی کشور صورت گرفته که تأمین امنیت ناوگان تجاری، صیادی و نفتکش از جمله این اقدامات است.
رییس مرکز مطالعات راهبردی نداجا هم در این نشست با تأکید بر اهمیت توسعه سواحل مکران گفت: توسعه این سواحل می تواند کشور را متحول کرده و عقب ماندگی های گذشته را جبران کند.