سمنان- ایرنا- آغاز سال تحصیلی با ۱۲۳ هزار دانش‌آموز، تور رالی خودروهای کلاسیک و تاریخی، مرگ سه کودک در ریزش دیوار باغی در روستای کندو، جراحت ۱۱ نفر در انفجار گاز در سمنان، دستگیری برادر قاتل در شاهرود و موفقیت کاراته‌کاهای دختر تیم شهرداری سمنان در رقابت‌های جام پارس، از خبرهای مهم استان سمنان در هفته گذشته بود.

استان سمنان در هفته گذشته (از سی‌ام شهریور تا پنجم مهر ۹۸) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می‌شود.

اقتصادی
بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز سه‌شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت: ۶۵ واحد تولیدی استان، با موافقت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، یک‌هزار میلیارد ریال تسهیلات می گیرند.
سید حسن میرعماد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سالن اجتماعات جهادکشاورزی استان سمنان، اظهار داشت: بیش از ۳۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی این استان در سال گذشته صادر شد که این میزان با توجه به پهنه کشاورزی استان قابل توجه است.
اسماعیل غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ شنبه گذشته در کارگروه اشتغال استان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت: ۳۰ درصد از تعهد اشتغال‌زایی استان سمنان در سالجاری از ابتدای فروردین تا پایان مرداد۹۸ محقق شد.
مهدی یحیایی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان شنبه گذشته به خبرنگاران اظهار داشت: تخلف ۷۰ میلیارد ریالی عرضه خارج از شبکه یک واحد صنعتی در این استان کشف شد.
عباس آل‌بویه رئیس کمیسیون برنامه و بوجه شورای شهر سمنان شنبه گذشته در نشست بودجه ریزی و تعرفه نویسی سال ۹۹ در سالن جلسات شورای شهر سمنان بیان کرد: ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه در سال آینده به منظور بازسازی ناوگان درون شهری سمنان اختصاص یافت.
فرهاد عبدالشاه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان روز شنبه در حاشیه نهمین نشست صندوق توسعه ملی در سالن اجتماعات این اداره کل گفت: طرح‌های آبخیزداری در ۲۷ حوضه آبخیز استان از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سالجاری اجرا می‌شود.
برگزاری نمایشگاه مبلمان و لوازم خانگی با حضور تولیدکنندگان داخلی در محل نمایشگاه های بین المللی استان سمنان بخشی از مهمترین خبرهای اقتصادی استان سمنان در هفته گذشته بود.


فرهنگی
معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور روز شنبه در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حوزه علمیه خواهران استان سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ۱۴۰ سازمان مردم نهاد با مشارکت دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور ثبت رسمی می‌شود.‌
سید عباس دانایی فرماندار سمنان روز چهارشنبه در نشست ستاد برنامه ریزی اربعین حسینی شهرستان سمنان در سالن اجتماعات فرمانداری گفت: ۱۳ موکب اربعین امسال از این شهرستان در مسیر بین راهی، نجف و کربلا به زائران خدمات‌رسانی می‌کند.
برگزاری رالی تور خودروهای کلاسیک همزمان با روز جهانی گردشگری، روزهای پنجشنبه و جمعه چهارم و پنجم مهر۹۸ از مبدا مجموعه نیاوران تهران و عبور از شهرهای سرخه، سمنان، مهدیشهر و پایان در شهمیرزاد، پیاده‌روی خانوادگی بسیجیان در شاهرود به مناسبت هفته دفاع مقدس، آغاز به کار دومین اجلاسیه شهدای شهرستان میامی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور خانوادهای شهدا ، ایثارگران، جانبازان و جمعی از مسئولان، نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ روز دوشنبه یکم مهر با حضور استاندار سمنان در دبیرستان محمد رسول الله شهرستان سمنان، برگزاری رژه اقتدار نیروهای مسلح روز یکشنبه به مناسبت آغاز گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مسئولان و مردم شهیدپرور سمنان و برگزاری نخستین همایش علمی «میراث عرفانی ایران زمین» به همت این بنیاد و با هدف شناخت اندیشه‌های بایزید بسطامی آبان ۹۸ در شاهرود، از مهمترین خبرهای فرهنگی استان سمنان در هفته گذشته بود.


اجتماعی
علیرضا آشناگر استاندار سمنان شنبه گذشته در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت خانواده در سالن غدیر استانداری با بیان اینکه افزایش سرطان در استان نگران کننده است، گفت: مسئولان مرتبط ، برنامه راهبردی برای پیشگیری و درمان سرطان تهیه کنند.
محمدرضا خدادی رئیس بیمارستان شفا سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: بیش از یک هزار و ۲۰۰ عمل جراحی در چهار ماهه نخست سال ۹۸ در تنها بیمارستان تامین اجتماعی استان انجام شد.
سیده فاطمه تقوی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان سمنان روز سه‌شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: ۳۰ میلیارد ریال برای درمان مددجویان این نهاد در نیمه نخست سال ۹۸ هزینه شد.
علی آقا یحیایی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: امدادگران استان شهریور ۹۸ به ۹۲۰ شهروند در حادثه‌های مختلف امدادرسانی کردند.
محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در سالن اجتماعات این اداره کل گفت: ۱۲۳ هزار و ۵۰۱ دانش‌آموز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را در یک هزار و ۱۶۳ مدرسه با نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت و محرم آغاز کردند.
سرهنگ حسین صادقی رئیس پلیس فتا استان سمنان روز چهارشنبه به خبرنگاران در سمنان ابراز داشت: عامل انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی یکی از شهروندان سمنان شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ غلامحسن پاکدامن فرمانده انتظامی شهرستان سمنان عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، ابراز داشت: ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز پنجشنبه به خاطر ریزش دیوار قدیمی باغی در روستای کندوی این شهرستان ۲ کودک ۹ ساله و یک کودک ۱۱ ساله در دم جان باختند.
سعید اسمعیل پور رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: در اثر انفجار گاز در زیرزمین یک ساختمان چهار طبقه ۱۱ نفر مصدوم شدند که ۹ نفر از آن‌ها به بیمارستان انتقال یافتند.
سرهنگ سیدرضا علوی فرمانده انتظامی شهرستان دامغان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: حادثه رانندگی صبح امروز در محور دامغان- سمنان، منجر به مصدومیت سه سرنشین خودرو پراید شد.
مرگ یک نفر در واژگونی خودرو نیسان شهرداری ایوانکی در محور تهران- ایوانکی، دستگیری فردی که در یک درگیری در شاهرود برادرش را با ضربه‌های چاقو به قتل رسانده بود و کشف محموله ۶ میلیارد ریالی پارچه‌های قاچاق، بخشی از مهمترین خبرهای اجتماعی استان سمنان در هفته گذشته بود.


ورزش
راهیابی غزل سلطانی، ورزشکار استان سمنان به اردوی مقدماتی تیم ملی تکواندو زنان در وزن‌های المپیکی، پایان نهمین دوره رقابت فوتسال دختران دانشجوی دانشگاه پیام نور کشور با قهرمانی تیم لرستان در شهر سمنان، دستیابی کاراته‌کاهای دختر تیم شهرداری سمنان در دومین دوره رقابت‌های فراسبک جام پارس به ۹ مدال رنگارنگ، کسب مقام نخست تیم دامغان در رقابت های قهرمانی کشتی آزاد استان سمنان با کسب ۱۹۰ امتیاز و برگزاری مجمع انتخاباتی هیات بوکس استان سمنان با حضور شهریار رحمانی دبیر فدراسیون بوکس کشور و انتخاب محمد علی محقق به مدت چهار سال به عنوان رئیس این هیات ورزشی، بخشی از مهمترین خبرهای ورزشی استان سمنان در هفته گذشته بود.
۷۳۴۲/۶۱۰۳