ساری - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران اعلام کرد که تا پایان فصل پاییز جاده انحرافی سد در حال ساخت هراز زیر بار ترافیکی می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رازجویان روز یکشنبه در بازدید از عملیات اجرایی سد هراز در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر جاده انحرافی در مرحله ساخت پل قوسی است که پیش بینی می شود تا پایان آذرماه به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: نباید بازگشایی محور جایگزین را به عنوان پایان کار پیمانکار دانست و برای رسیدن این جاده به سطح ایمنی و استانداردهای وزارت راه و شهرسازی بیش از این زمان لازم است.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به بازدید ماه گذشته استاندار مازندران از پروژه ساخت سد هراز افزود: کار ساخت سد در حال انجام است و تا چند روز آینده کار خاکریزی هسته آغاز می شود.

رازجویان همچنین افزود: ساخت سد هراز برای استان مازندران بسیار حیاتی است و خواست ما اتمام هر چه زودتر این پروژه و افزایش ۲ برابری کنترل و ذخیره آب سطحی استان برای تامین آب شرب و همچنین نیاز کشاورزی ما است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت درصد از آب های سطحی استان کنترل و ذخیره می شود ،افزود: این میزان اصلا مورد قبول ما نیست و نیاز مازندران بیش از این مقدار است.

ساخت سد هراز که به عنوان سد " منگول " هم در طراحی های اولیه شناخته می شود در سال های ۶۹ و ۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت ، اما به دلیل اختلافات سیاسی ، زیست محیطی و اجتماعی ، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

سد مخزنی هراز بر روی رودخانه ای با همین نام در آمل در حال ساخت است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که قرار است به ارتفاع ۱۵۰ متر با طول تاج ۳۷۳ متر ساخته شود. ظرفیت نهایی پیش بینی شده برای این سد ۶۵۰ میلیون مترمکعب است و به تنهایی می تواند برابر با هشت سد بزرگ و کوچک موجود در مازندران و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام بدهد.

به گفته کارشناسان و مسئولان مربوطه با اتمام ساخت سد هراز ذخیره آب سطحی استان مازندران به ۱۴ درصد خواهد رسید و از دیگر قابلیت سد هراز نیز می تواند به تامین آب زراعی یکصد هزار  هکتار اراضی  کشاورزی ، آب شرب ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستا منطقه و همچنین تامین انرژی برقابی به میزان ۲۵ مگاوات ساعت و کنترل سیلاب و بهبود شرایط زیست محیطی اشاره کرد.

/۱۸۹۹/۹۹۱۹