تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات علمی و کاربردی شاخه کاردانش فاصله استانداردهای آموزش مهارتی ملی و بین‌المللی را کاهش می‌دهد.

«مصطفی آذرکیش» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: یکی از برنامه‌های کیفیت بخشی در معاونت متوسطه و دفاتر فنی حرفه‌ای و کاردانش برگزاری مسابقات، جشنواره‌ و المپیادها است.

وی اهداف این المپیادها را معرفی توسعه فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی عنوان کرد و افزود: معرفی نخبگان مهارتی و قابلیت‌ها و توانمندی های هنرستان‌ها و هنرجویان به جامعه در یک رقابت سالم و علمی و مهارتی و همچنین پایش و رصد آموزش‌های مهارتی در سطح کشور از دیگر اهداف برگزاری این المپیادها است.

مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چهار برنامه در هنرستان‌ها در قالب مسابقات و جشنواره‌ها برگزار کردیم که جشنواره مهارت‌های هنری شاخه کاردانش در مرحله کشوری و به میزبانی استان قم برگزار شد.

وی افزود: همچنین المپیاد شایستگی محور نیز به میزبانی استان خراسان رضوی و جشنواره هنرهای تجسمی به میزبانی استان آذربایجان شرقی برگزار شد. مسابقات علمی کاربردی شاخه کاردانش و المپیاد مهارتی به میزبانی استان هرمزگان برگزار خواهد شد.

آذرکیش در خصوص مسابقات علمی کاربردی شاخه کاردانش گفت: این مسابقات در ۳۷ رشته که بیش از ۱۰۰ رشته مهارتی کار دانش را در بر می‌گیرد، هدف گذاری شده است. در راستای تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی یکی از اهدافی که در آن قانون بر آن تاکید شده کاهش میزان فاصله بین استانداردهای آموزش مهارتی، ملی و بین‌المللی است که این مسابقات در رصد و پایش آن بسیار موثر است.

وی افزود: از ۳۷ عنوانی که برای مسابقات علمی کاربردی شاخه کار و دانش در نظر گرفته شده سه عنوان برای المپیاد مهارتی لحاظ شده است که برق و ساختمان، طراحی طلا و جواهر و ماشین‌های کشاورزی در حوزه کشاورزی از آن جمله است.

مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مراحل هنرستانی، منطقه‌ای و استانی هفدهمین دوره مسابقات علمی کاربردی برگزار شد. مرحله تئوری کشوری مسابقات نیز آبان ماه و مرحله نهایی کشوری دی ماه سال جاری به میزبانی استان هرمزگان برگزار خواهد شد.

آذرکیش با بیان اینکه مرحله عملی هفدهمین دوره مسابقات علمی و کاربردی کشور آبان ماه سال جاری در استان هرمزگان برگزار می‌شود، تصریح کرد: هدف از برگزاری این گونه مسابقات ارتقاء سطح کیفی آموزش‌های علمی کاربردی هنرجویان، بالا بردن کیفیت آموزش‌های علمی کاربردی، رصد فعالیت‌های کیفیت بخشی کارگاهی، تقویت و توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی و ایجاد انگیزه لازم برای جذب و هدایت استعدادها، خلاقیت‌ها و توانمندی هنرجویان در قالب یک رقابت سالم و سازنده است.

آذرکیش ادامه داد: هدفی را که دنبال می‌کنیم، ناظر بر سیاست‌های کلانی است که در حوزه‌های مهارت آموزی و با نگاه به قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی حرفه ای و مهارتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیر نظام برنامه درس ملی و همچنین با تقویت جایگاه حوزه تربیت و یادگیری کار و فن‌آوری طراحی و تدوین شده است.  

وی در خصوص حوزه‌های ۱۱ گانه برنامه تربیت و یادگیری افزود: حوزه‌هایی که ارتباط معنایی بیشتری با حوزه مهارت آموزی و کارآفرینی داشته، تربیت و یادگیری کار و فن‌آوری و حوزه تقویت و یادگیری فرهنگ و هنر است. این المپیاد نیز در این راستا برنامه ریزی شده و هر دو سال یک بار در قالب مسابقات جهانی مهارت، تیمی از کشور جمهوری اسلامی ایران به این مسابقات اعزام می‌شود.

مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آخرین مسابقات جهانی شهریور امسال به میزبانی روسیه و شهر کازان انجام شد. این المپیاد مهارتی به شناسایی افراد شرکت کننده در مسابقات جهانی که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود کمک می‌کند.

آذرکیش افزود: با برگزاری دوره‌های تکمیلی در قالب اردو و مواردی از این قبیل کیفیت آموزش در هنرستان‌ها ارتقاء می یابد و باعث جنب و جوش و ایجاد نشاط و شادابی در بدنه واحدهای هنرستانی نیز خواهد شد.

به گفته آذرکیش، مرحله بعدی این المپیاد سال ۲۰۲۱ در کشور چین برگزار می شود.