«رضا مددی» امروز - چهارشنبه - در نشست با نمایندگانی از حوزههای ستادی این وزارتخانه درمورد اجرای برنامههای سند تحول در سال ۹۸ اظهارداشت: نیاز است تا بدنه آموزش و پرورش با اسناد بالادستی حوزه تعلیم و تربیت آشنایی داشته و این وزارتخانه موظف است تمامی فعالیتهای خود را بر اساس سند تحول بنیادین انجام دهد.
به گزارش وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: به همین علت در ۶ سال گذشته با تغییر ساختار دورههای تحصیلی، کتابهای درسی و ... مرحله اول تحول در آموزش و پرورش اتفاق افتاد.
وی یادآور شد: تفاوت اساسی اجرای سند تحول در سال ۹۸ با سالهای دیگر در این است که زیر نظامهای سند تحول در سال ۹۷ توسط شورای عالی آموزش و پرورش مصوب و ابلاغ شد. لذا ازنظر برنامه اجرایی در سال ۹۸ مشکلی نداشتیم درصورتیکه در سالهای گذشته برنامههای اجرایی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش را نداشتیم.
مشاور وزیر آموزشوپرورش به تفاوت دیگر برنامه اجرایی سند تحول در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ما چندین تکلیف دیگر نیز داریم که ازجمله آن یکپارچهسازی برنامههایی است که باید در کمیته مستندسازی اتفاق بیفتد لذا به مدرسه و استانها فقط یک مجموعه برنامه ارسال میشود و مانند سالهای گذشته بخشنامههای مکرر و متعدد به مدارس نمیرود که این مورد صدور بخشنامههای متعدد توسط ستاد یکی از انتقادهای استانها بوده است.
مددی خاطرنشان کرد: ادارات مناطق نیز نمیتوانند ابلاغ برنامههای تفکیکی به مدارس را داشته باشند در همین راستا ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستانها با بهرهگیری از برنامههای ابلاغی ستاد و استان نسبت به تدوین بستههای هماهنگ راهنمای عمل مدارس و ابلاغ آن اقدام و از ابلاغ برنامهها به تفکیک واحدها خودداری میکنند و در همین راستا تمامی اعتبارات تعلقگرفته باید صرف برنامههای سال ۹۸شود.
وی ادامه داد: در راستای اجرای سند تحول تاکنون به ۲۷استان کشور رفته و در۶۵۰منطقه آموزشی به مدیران، معاونین و روسای ادارات و کارشناسان آن استانها نحوه اجرای سند تحول را آموزش دادهایم و بیش از۲۰۰۰معاون پرورشی و آموزشی در۶۵۰منطقه آموزشی در نشستهای ما حضورداشته و آموزههای لازم را فراگرفتهاند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر بیش از۴۰۰۰نفر در۷۲۴منطقه آموزشی در حال آمادهسازی بسته راهنمای مدرسه برای آموزش اجرای سند تحول هستند تا بسته یکپارچه سند تحول برای اجرا با توجه به نیازها و شرایط هر منطقه به مدرسه برود.
به گزارش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش ابتدای امسال با هدف پرهیز از برنامهریزی موردی و جزیرهای، انسجام در برنامهریزی، توجه به ساحتهای ۶ گانه تربیتی، توجه به اهداف مصوب دورههای تحصیلی و توجه به برنامه درسی ملی، تدوین راهنمای عمل مدرسه و انتظارات از مدارس را در دستور کار خود قرار دارد تا به تقویت مدیریت، ارتقای جایگاه و اختیار عمل مدارس بینجامد.