به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری " آپا " جمهوری آذربایجان ، "نصیب محمدعلی اف " عضو کمیته روابط بین المللی و بین پارلمانی مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت : اقتصاد جمهوری آذربایجان از راه اندازی دالان بین المللی شمال –جنوب سود بزرگی خواهد داشت .
محمدعلی اف خاطرنشان کرد : طرح دالان بین المللی حمل و نقل شمال - جنوب موجب برقراری ارتباط میان کشورهای بالتیکی و هند از طریق خاک ایران می شود و برتری این دالان کوتاه تر بودن دو برابر آن و هزینه پایین حمل و نقل در مقایسه با مسیرهای حمل و نقل دیگر می باشد .
وی مسیر حمل و نقل محموله ها از هند از طریق بندر عباس ایران و خاک جمهوری آذربایجان و روسیه به کشورهای حوزه بالتیک و بالعکس را بهترین مسیر برای انتقال و ترانزیت کالا عنوان کرد و گفت : متاسفانه اجرای این طرح مهم برای کشورهای منطقه از جمله ایران که از تحریم ها رنج می برد، به تاخیر افتاده است .
این نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان تلاش های دولت باکو برای توسعه دالان های حمل و نقل منطقه ای را مورد اشاره قرار داد و گفت : تنها از طریق دالان شمال - جنوب می توان سالانه 20 الی 25 میلیون تن محموله جابجا کرد که فرصتی برای کسب سود قابل توجه و توسعه اقتصاد غیر نفتی می باشد .
"حکمت بابا اوغلی " نماینده مجلس ملی و سردبیر روزنامه " ینی آذربایجان " ارگان رسمی حزب حاکم " آذربایجان نوین " نیز با اشاره به اهمیت راه اندازی دالان بین المللی حمل و نقل " شمال – جنوب " ، آن را طرح راهبردی مهم برای منطقه توصیف کرد .
به گفته بابااوغلی، طرح دالان شمال – جنوب جمهوری آذربایجان را به مرکز حمل و نقل ترانزیتی در منطقه تبدیل می کند .
وی افزود: حمل و نقل محموله ها از بندر مومبای هند به بندر عباس ایران و نیز از طریق خط ریلی قزوین -رشت - آستارا به فدراسیون روسیه و شمال اروپا در واقع رویداد مهم در تاریخ حمل و نقل محموله ها خواهد بود .
وی همچنین با اشاره به این که در مسیر حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب می توان مقدایر زیادی بار جابجا کرد ، گفت : با توجه به این که در حال حاضر بسیاری از این محموله ها از طریق کانال سوئز حمل و نقل می شود ، کالا ها ظرف 45 الی 60 روز به مقصد می رسد ولی پس از راه اندازی دالان شمال – جنوب مدت حمل و نقل به 14 الی 20 روز کاهش خواهد یافت که این دالان را به یک مسیر جذاب برای حمل و نقل تبدیل خواهد کرد .
وی حمایت پارسال روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از روند اجرای دالان حمل و نقل شمال –جنوب در خاک ایران را یاد آور شد و گفت : این مذاکرات نشان داد ، دالان شمال –جنوب فقط یک طرح حمل و نقل منطقه ای نبوده بلکه عاملی مهم برای تحرک بخشیدن به توسعه روابط دوجانبه دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ایران می باشد .