باکو – ایرنا –  نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان راه اندازی دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب از طریق خاک ایران را برای اقتصاد این کشور بسیار مهم ارزیابی کردند .

 به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری " آپا " جمهوری آذربایجان ، "نصیب محمدعلی اف " عضو کمیته روابط بین المللی و بین پارلمانی مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت : اقتصاد جمهوری آذربایجان از راه اندازی دالان بین المللی شمال –جنوب سود بزرگی خواهد داشت .

  محمدعلی اف خاطرنشان کرد : طرح دالان بین المللی حمل و نقل شمال -  جنوب موجب برقراری ارتباط میان کشورهای بالتیکی و هند  از طریق خاک ایران می شود و برتری این دالان کوتاه تر بودن دو برابر آن و هزینه پایین حمل و نقل در مقایسه با  مسیرهای حمل و نقل دیگر می باشد .

  وی مسیر  حمل و  نقل محموله ها از هند از طریق بندر عباس ایران  و خاک جمهوری آذربایجان و روسیه به کشورهای حوزه بالتیک و بالعکس را بهترین  مسیر برای انتقال و ترانزیت کالا عنوان کرد  و گفت : متاسفانه اجرای این طرح  مهم  برای کشورهای منطقه از جمله ایران که از تحریم ها رنج می برد، به  تاخیر افتاده  است .

  این نماینده  مجلس ملی جمهوری آذربایجان تلاش های دولت باکو برای توسعه  دالان  های حمل و نقل منطقه ای را مورد اشاره قرار داد و گفت : تنها از طریق دالان شمال -  جنوب می توان سالانه 20 الی 25 میلیون تن محموله جابجا کرد که فرصتی برای کسب سود قابل توجه و توسعه  اقتصاد غیر نفتی می باشد .

  "حکمت بابا اوغلی " نماینده مجلس ملی و سردبیر روزنامه " ینی آذربایجان "  ارگان رسمی حزب حاکم " آذربایجان نوین " نیز با اشاره به اهمیت راه اندازی دالان بین المللی حمل و نقل " شمال – جنوب " ، آن را طرح راهبردی مهم برای منطقه توصیف کرد  .

  به گفته بابااوغلی، طرح  دالان شمال – جنوب جمهوری آذربایجان را به  مرکز حمل و  نقل ترانزیتی در منطقه  تبدیل می کند .

  وی افزود: حمل و  نقل محموله ها از بندر مومبای  هند  به بندر عباس ایران و نیز از طریق خط ریلی قزوین  -رشت  - آستارا به فدراسیون روسیه و شمال اروپا در واقع رویداد  مهم در تاریخ حمل و نقل محموله ها خواهد بود .  

  وی همچنین با اشاره به این که در مسیر حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب می توان مقدایر زیادی بار جابجا کرد ، گفت : با توجه به این که در حال حاضر بسیاری از این محموله ها از طریق کانال سوئز حمل و نقل می شود ، کالا ها ظرف 45 الی 60 روز به مقصد می رسد ولی پس از راه اندازی دالان  شمال – جنوب مدت حمل و نقل به 14 الی 20  روز کاهش خواهد یافت که این دالان را به یک مسیر جذاب برای حمل و نقل تبدیل خواهد کرد .

  وی حمایت پارسال روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از روند اجرای دالان حمل و نقل شمال –جنوب در خاک ایران را یاد آور شد و گفت : این  مذاکرات نشان داد ، دالان شمال –جنوب فقط یک  طرح حمل و نقل منطقه ای  نبوده  بلکه عاملی مهم برای تحرک بخشیدن به توسعه روابط دوجانبه دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ایران می باشد .