«عباس سلطانیان» درمورد طرح یکفوریتی رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی که به امضای ۵۷ نماینده رسیده است، اظهار داشت: در بخشی از این طرح آمده است که آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف و آموزش آن اختیاری اعلام شود که در همین بخش و بین دو واژه گفتهشده اختلاف وجود دارد، چراکه اگر زبان انگلیسی از برنامه آموزشی مدارس حذف شود جنبه اختیاری نمیتوانیم به آن بدهیم.
وی افزود: در برنامهریزی درسی مدارس، به دروسی اختیاری میگوییم که آن دروس در برنامه آموزشی وجود داشته و دانش آموزان میتوانند یکی از آن دروس را انتخاب کنند. چنانچه درس آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدرسه حذف شود و دانش آموزان برای یادگیری زبان به آموزشگاههای زبان مراجعه کنند، جنبه اختیاری به خود نخواهد گرفت.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در این طرح یک فوریتی اشاره شده است که آموزش زبان انگلیسی در مدارس اجباری است، گفت: اگر دانشآموزی نخواهد دانشگاه برود علاقهای هم برای گرفتن درس زبان انگلیسی ندارد، درصورتیکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان سند فرادستی در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
به گزارش روز دوشنبه وزارت آموزش و پرورش، سلطانیان ادامه داد: در راهکار ۵-۱ آن چنین آمده است که «ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی- ایرانی» موردتوجه قرار دارد لذا بحثی در مورد زبان انگلیسی انجام نشده و زبان خارجی مدنظر بوده است که در این مورد شورای عالی آموزش و پرورش میتواند عناوین آن را مطرح و مصوب کند.
وی با بیان این که جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاههای آزاد زبان شکل نمیگیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را دارد و ارائه آن در مدارس منعی ندارد بنابراین آموزشوپرورش در حال اجرایی کردن راهکار ۵-۱ سند تحول است و طرح نمایندگان خلاف این راهکار سند تحول نیزهست.
دانش آموزان رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش به آموزش زبان انگلیسی نیاز بیشتری دارند
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نمایندگان میگویند هدف از آموزش دانش آموزان در رشتههای فنی حرفهای و کاردانش بازار کار است لذا نیاز به یادگیری زبان خارجی ندارند، در حالیکه این دانش آموزان ببیشتر با رشتههای مهارتی و فنآوری ارتباط داشته و ورود به حوزه فنآوری بدون آشنایی با زبان انگلیسی عملاً امکانپذیر نیست و ارتباط این دانش آموزان با زبان انگلیسی بسیار زودتر از دانش آموزان رشتههای نظری صورت میگیرد.
سلطانیان افزود: در این طرح دانش آموزان باید زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاههای آزاد آموزش ببینند. هرچند آموزشگاهها برای فعالیت از آموزشوپرورش مجوز میگیرند اما جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاههای آزاد زبان شکل نمیگیرد.
طرح نمایندگان در مورد رفع انحصار زبان انگلیسی از مدارس مغایر قانون اساسی است
وی افزود: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور بهطور رایگان گسترش دهد. » این طرح میتواند مغایر با قانون اساسی باشد زیرا جنبه رایگان بودن آموزش را تحتالشعاع قرار میدهد چراکه در حال حاضردرس زبان انگلیسی در برنامه مصوب مدارس وجود دارد.
وی به یکی از مشکلات این طرح اشاره کرد و گفت: در مناطق کمتر توسعهیافته و محروم که امکان و دسترسی دانشآموزان به مؤسسات آموزشگاهی آزاد وجود ندارد، در این طرح یکفوریتی نیز برنامه مشخصی وجود ندارد که آموزش زبان انگلیسی برای این دانش آموزان چگونه است لذا این طرح میتواند منجر به ایجاد شکاف آموزشی بین دانش آموزان مناطق برخوردار و کم برخوردار شود.
شورای عالی آموزشوپرورش، مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه است
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: مطابق ماده ۱ قانون تشکیل شورای عالی آموزش میگوید «شورای عالی آموزش و پرورش، مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاستهای کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است». به همین علت این موضوع باید به شورای عالی آموزشوپرورش ارجا شود تا پس از انجام کار کارشناسی در مورد آن تصمیم گرفته شود.
سلطانیان مشکل دیگر این طرح را ارتباطات جهانی بر بستر فنآوری دانست و یادآور شد: ارتباط بین جوامع بشری بر بستر فنآوری است و کلید ورود به این حوزه زبانهای خارجی است لذا دانش آموزان باید از سنین پایین تحت آموزش زبانهای خارجی قرار بگیرند تا بر حوزه فنآوری و ارتباطات تسلط داشته باشند.
وی افزود: باید محیطهای متنوع یادگیری ایجاد کنیم که ازجمله آن پژوهشسراها و کتابخانهها هستند. دانشآموزان برای مراجعه به برخی منابع در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید آشنایی با زبان انگلیسی داشته باشند، لذا دانشآموزی که توانایی استفاده از این منابع را ندارند، نمیتواند از منابع شامل کتابها، مجلات و سایتها استفاده کند که این موضوع حتی در آینده علمی کشور هم اثر منفی خواهد گذاشت.
این مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: باید دغدغه نمایندگان مجلس را با تقویت آموزش زبان انگلیسی در مدارس رفع کرد و راهحل این موضوع با همکاری سازمان پژوهش و دفتر تألیف کتب درسی امکانپذیر است به طوری که با بازنگری در کتب و شیوههای تدریس میتوان آموزش زبان انگلیسی در مدارس را بهبود بخشید لذا نباید بهجای این کار صورتمسئله را پاک کرد.