به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، پروفسور «افسانه ربیعی» و همکاران وی در دانشگاه «نورث کارولینا» در آمریکا که این فوم را ابداع کردهاند، قبلا با استفاده از فومهای کامپوزیت فلزی(CMF) برای متوقف کردن گلولهها و جلوگیری از تابشهای مضر به موفقیت دست یافته بودند؛ اکنون این محققان معتقدند که فوم جدید ابداعی آنها میتواند جایگزین آلومینیوم برای ساخت بال هواپیما شود.
CMFها به طور معمول از کرههای توخالی تشکیل شده از یک نوع فلز ساخته میشوند که درون یک ماتریس جامد تشکیل شده از همان فلز یا فلزی متفاوت قرار میگیرند. یکی از بزرگترین ویژگیهای آنها این است که اگرچه نسبت به فلزات جامد معمولی سبکتر هستند، اما در عین حال قدرت قابل مقایسه و تقریبا برابری دارند.
پروفسور افسانه ربیعی و همکارانش نام این ماده جدید را «CMF تزریق شده» گذاشتهاند. این ماده یک CMF فولاد-فولاد است، به این معنی که کرههای توخالی و ماتریس از جنس فولاد ضد زنگ هستند.
محققان ماده ابداعی خود را در مقایسه با آلومینیومی که در صنعت هوافضا استفاده میشود، آزمایش کردند تا ببینند که این دو ماده هنگام استفاده در بال یک هواپیما چه رفتاری دارند و مشخص شد که CMF در سه حوزه مشخص عملکرد بهتری دارد.
اول از همه این ماده باعث میشود که آب به بال نچسبد و سریع از سطح آن رانده شود. از نظر فنی، زاویه تماس آب با این ماده ۱۳۰ درصد بیشتر از آلومینیوم است. هرچه زاویه تماس مواد پایینتر باشد، میزان چسبندگی آب به سطح آن نیز بیشتر میشود. دوم اینکه هنگامی که حشرات به هر دو ماده برخورد میکردند، بقایای کمتری(حدود ۶۰ درصد) از آنها در CMF جمع میشود و بالاخره هرچند هر دو ماده در معرض آزمایشهای سنگین مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دادند، اما CMF باز هم عملکرد بهتری داشت و تخریب کمتری نشان داد.
پروفسور افسانه ربیعی گفت: نتایج ما نشان میدهد که CMF تزریق شده میتواند جایگزین ارزشمندی برای آلومینیوم باشد، چرا که عملکرد بهتری را در وزن مشابه ارائه میدهد.
این تحقیق در مجله Applied Surface Science منتشر شده است.