سمنان- ایرنا- پوشش ۳۰ درصدی بیمه سلامت در استان سمنان، جریمه ۹ میلیارد ریالی قاچاقچیان تجهیزات ارز دیجیتال، مجروحیت پنج تن در تصادف زنجیره‌ای یک تریلی با پنج خودروی سواری در گرمسار و افتتاح ۲ خانه ورزش روستایی در دامغان، بخشی از خبرهای مهم استان سمنان در هفته گذشته بود.

استان سمنان در هفته گذشته (از بیست و هفتم مهر تا سوم آبان ۹۸) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می‌شود.


اقتصادی
بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز یکشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهارداشت: ثبت تخلفات صنفی در نیمه نخست سال ۹۸ با ۲ هزار و ۴۲۲ مورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد افزایش یافت.
سید محمد موسوی زاده مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۹۳ درصد از مشخصات اطلاعاتی مرتبط با شماره تلفن همراه مشترکان استانی این شرکت برای ثبت در سامانه حذف قبض‌های کاغذی جمع‌آوری و ثبت شد.
مهدی یحیایی معاون نظارت ، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان روز دوشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت: گرانفروشی و تقلب بیشترین تخلف اصناف در شکایت‌های مردمی از ابتدای فرردین تا مهر امسال در استان ثبت شد.
مراد خادم مدیرکل امور عشایری استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۳۰ هزار راس دام سبک عشایر استان برای مقابله با قاچاق گوشت قرمز پلاک‌گذاری شد.
 احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان،مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه در آیین گرامیداشت هفته تربیت‌ بدنی و ورزش و هم‌اندیشی روسا و نائب رئیسان هیات‌های ورزشی سمنان در سالن پردیس گفت: بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در طرح‌های نیمه تمام کشور اعتبار بلاتکلیف وجود دارد که همه بیت‌المال است.
رضا ممتحن مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته گرامیداشت بیمه سلامت در جمع خبرنگاران شاهرود، با بیان این که ۲۰۵ هزار نفر از جمعیت ۷۵۰ هزار نفری این استان زیرپوشش این بیمه هستند، گفت: این مقدار ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد.
محمدباقر منوچهری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: امسال بیش از ۸۴ هزار تن گندم از گندمکاران استان به صورت تضمینی خریداری شد و با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده، پیش‌بینی می‌شود وسعت کشت گندم افزایش یابد.

فرهنگی
حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهرود روز یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور(جواهر کویر)، پنجشنبه و جمعه ۹ و ۱۰ آبان ۹۸ با هدف بازدید گردشگران از زاغ بور، پرنده بومی و انحصاری ایرانی که زیستگاه اصلی آن پارک ملی توران است، برگزار می‌شود.
مجید پازوکی رییس بنیاد فرهنگی بایزد بسطامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: اولین همایش علمی میراث عرفانی ایران زمین به همت این بنیاد ۸ و ۹ آبان ۹۸ در بسطام برگزار می‌شود.


اجتماعی
مهدی صمیمیان مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۶۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی بهره‌مندند که نشان از اهمیت و توجه دولت به روستاهاست.
حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: نیمه نخست امسال ۱۳۰ محموله دام فاقد مجوز حمل بهداشتی، قرنطینه‌ای و عرضه در این استان توقیف شد.
احسان منصورکیایی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان روز دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: نزدیک به ۲ میلیون تردد خودرو همزمان با تعطیلات اربعین حسینی در جاده‌های استان سمنان ثبت شد.
رضا محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان روز سه شنبه به خبرنگاران اظهارداشت: قاچاقچیان تجهیزات ارز دیجیتال در شعبه‌های ویژه قاچاق این اداره کل ۹ میلیارد ریال محکوم شدند.
سرهنگ عبداله حسنی فرمانده انتظامی استان سمنان روز سه شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهارداشت: هفت معتاد عضو باند سرقت محتویات داخل خودرو با اعتراف به ۴۰ فقره سرقت دستگیر شدند.
مظفر محمدخانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: حادثه رانندگی برخورد یک تریلی با نیسان در ۷۵ کیلومتری محور دامغان به سمنان، یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت.
سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه استان سمنان عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: برنامه مسدودکردن راه‌های ناایمن استان برای کاهش سوانح رانندگی و بازسازی محورهای فرعی تاکنون در ۳۰۰ محور به صورت کوتاه‌‍‌مدت و بلندمدت اجرا شده است و ادامه دارد.
تصادف زنجیره‌ای یک دستگاه تریلی با پنج دستگاه خودروی سواری در گرمسار در محور اصلی تهران- مشهد و مصدوم شدن پنج تن، واژگونی و در پی آن آتش سوزی یک دستگاه خودرو سواری پژو در محور دامغان- سمنان و مصدومیت سه سرنشین این خودرو، واژگونی یک دستگاه اتوبوس در مسیر سمنان- دامغان که از تهران راهی مشهد بود, مجروح شدن ۲ تن بخشی از مهمترین خبرهای حوادث استان سمنان در هفته گذشته بود.

علمی
امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان شنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت:: سه کشتارگاه دام استان به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم و روش دفع فاضلاب آلاینده هستند و این اداره کل از طریق دستگاه قضا در حال پیگیری این موضوع است.
برگزاری نشست تخصصی زیست فناوری کویر و فرصت‌ها به منظور آشنایی با روش‌های مختلف تجاری سازی فرآورده‌های زیستی در دانشگاه سمنان از دیگر خبرهای مهم علمی استان سمنان در هفته گذشته بود.

ورزش
افتتاح ۲ خانه ورزش روستایی در شهرستان دامغان مهر ۹۸ و برگزاری مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری استان سمنان از مهمترین خبرهای ورزشی استان سمنان در هفته گذشته بود.