تهران- ایرنا- نخستین گردهمایی آشنایی با اختلالات یادگیری در دانشگاه الزهرا(س) با همکاری انجمن روانشناسی تربیتی ایران، مرکز مشاوره و کانون همیاران و سلامت روان و انجمن اختلال‌های ویژه یادگیری ایرانیان برگزار شد.

«فریبرز درتاج» عصر دوشنبه در نخستین گردهمایی آشنایی با اختلالات یادگیری که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، با ابراز خرسندی از راه اندازی انجمن اختلالات یادگیری، اظهار داشت: این انجمن همکاری لازم را با دانشگاه الزهرا در زمینه شناسایی، بررسی و درمان اختلالات یادگیری خواهد داشت.  

وی با بیان اینکه تاریخچه اختلالات را به سال ۱۸۹۶ باز می گردد، گفت: زمانی که اختلالات انسجام پیدا می‌کند در حوزه علمی کتاب استراس، منتشر می شود که همان آسیب شناسی روانی است.

درتاج با اشاره به تاسیس انجمن اختلالات یادگیری برای اولین بار در سال ۱۹۶۳ در آمریکا افزود: چند نکته باعث ایجاد اختلال یادگیری در نظام آموزشی می‌شود که استفاده از صندلی های غیر استاندارد که اختلال نوشتن را ایجاد می کند یکی از آنها است.

وی ادامه داد: محیط آموزشی اگر مناسب نباشد  اختلال در نوشتن را سبب می‌شود که به طور مثال گاها در یک مکان چند گروه آموزش داده می شود صبح‌ها مهد کودک است و در مواقعی آخر هفته به دانشگاه علمی کاربردی اجاره داده می‌شود. این مسئله منشا اختلال نوشتن را ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران گفت: در هیچ جای دنیا یک کتاب درسی واحد به کل کشور دیکته نمی‌شود. در حالیکه در ایران یک کتاب درسی تالیف شده در سراسر کشور تدریس می‌شود.

وی تصریح کرد: بدلیل آنکه دانش‌آموزان و یا دانشجویان تهرانی به مانند دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان، کرمان و یا کردستان نیستند و در شناخت واژه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. که این مسئله نیز منشا اختلال است.  
این کارشناس تاکید کرد:  این انجمن تصمیم گرفته افرادی که گرایش های علوم تربیتی در مقطع فوق لیسانس روانشناسی را دارند به صورت مستقل در همه حوزه ها کار خود را ادامه دهند.

«مهناز اخوان تفتی» مدیر گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا(س) نیز در  سخنانی در این گردهمایی به ارائه سیر تاریخی و تکوینی شناسایی مشکلات اختلال پرداخت.