پکن- ایرنا- رییس شبکه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای چین در معرفی کالاهای تولیدی کشورهای مختلف گفت: چین بازار بزرگی برای محصولات فناورانه است.

«رضا اسدی فرد» روز یکشنبه در حاشیه نمایشگاه بین المللی واردات چین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش عمده ای از صادرات به بازار چین اکنون محصولات با فناوری بالا است که ما در این بخش حضور کمتری داریم و باید تلاش کنیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تصمیم گرفتیم حضورمان را در این نمایشگاه به صورت جدی تری نشان دهیم تصریح کرد فعالیت شرکت های ایرانی در حوزه صادرات محصولات فناورانه در بازار چین از پنج سال پیش شروع شده و حتی موفق شدیم بخشی از ماشین آلات صنعتی، داروها و بعضی از تکنولوژی هایمان در حوزه آب را به  چین صادر کنیم.

او گفت: با حضور در این نمایشگاه گسترش بیشتری در این بازار خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم در سال های آینده با توان بیشتری در این نمایشگاه شرکت کنیم.

رییس شبکه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال اولین سال حضور ایران دراین نمایشگاه است و تصمیم داریم از سال آینده به صورت مستمر و جدی در این نمایشگاه حضور داشته باشیم.

اسدی فرد تصریح کرد: نمایشگاه واردات چین یک ابتکار جدیدی از سوی دولت چین است که از سال گذشته شروع شده و کشورهای زیادی در این نمایشگاه هم در بخش پاویون ملی و هم در بخش تجاری شرکت کرده اند.

به گفته او امسال جمهوری اسلامی ایران به همراه ۶۰ کشور دیگر در بخش پایون این نمایشگاه شرکت کرده است و در نظر داریم هر ساله حضور جدی تری در این نمایشگاه داشته باشیم.

رییس شبکه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بازار چین یک بازار بسیار بزرگ است، رقم واردات سالانه چین را بیش از ۲ هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: متاسفانه سهم ایران از این میزان واردات ناچیز است و آنچه که صادر می شود هم بیشتر مواد خام و صنایع سنتی است.

دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین روز سه شنبه گذشته با حضور «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در شانگهای گشایش یافت و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

بیش از سه هزار شرکت از ۱۵۰ کشور در این دوره از نمایشگاه حضور دارند که بیش از یک هزار شرکت آنها برای نخستین بار است که در بازار چین، تولیدات خود را به عرضه می گذارند.

این نمایشگاه بین المللی شامل سه بخش کشورها، شرکت ها و مجمع اقتصادی «هونگ چیائو» است در مجموع ۶۴ کشور و سه سازمان بین المللی در بخش نمایشگاه جامع کشورها به منظور نشان دادن ظرفیت، وضعیت و موفقیت های خود در زمینه تجارت و سرمایه گذاری، شرکت کرده اند.

در بخش شرکت ها نیز بیش از سه هزار شرکت از ۱۵۰ کشور جهان حضور دارند و اقلامی مانند لوازم روزمره با فناوری جدید، خودرو، تجهیزات، لوازم پزشکی و دارو، لوازم خانگی تجملی، تجارت خدماتی، خوراک و محصولات کشاورزی را به نمایش می گذارند.

تعداد شرکت کنندگان این بخش از نمایشگاه بیش از دوره اول نمایشگاه خواهد بود و مساحت محل نمایشگاه نیز با دو برابر افزایش به ۳۰ هکتار رسیده است میانگین مساحت هر کدام از غرفه های این نمایشگاه به ۹۳ متر مربع می رسد که در مقایسه با دوره اول نمایشگاه، ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

بازرگانان ایرانی سال گذشته بنا به دلایلی در نخستین نمایشگاه واردات شانگهای حضور نداشتند اما امسال ۱۵ شرکت ایرانی حضور دارند.

جمهوری اسلامی ایران امسال در مجموع در سه بخش پاویون در مساحت ۱۳۶ متر مربع، فرهنگی و گردشگری در مساحت ۳۶ متر و تجاری در مساحت ۱۸۰ متر مربع  در این نمایشگاه شرکت کرده است.

دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین تا ۱۹ آبان در شانگهای دایر است.