تهران- ایرنا- معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تفکر و خلاقیت را یکی از ویژگی های بارز هر برنامه درسی تحولی دانست و گفت: تلاش جدی داریم که در برنامه‌ درسی نوین به این ویژگی ها بیشتر بپردازیم.

«حسن ملکی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارگروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: شورای راهبری حوزه‌های تربیت و یادگیری یک شورای سیاست گذاری و تعیین راهبردهای اصلی فعالیت های ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری را تعیین می کند.

وی افزود: این ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری به این دلیل با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که هر کدام به یکی از رشته های علمی و حوزه‌های معرفت مربوط می‌شوند.

وی با بیان وجوه اشتراک این حوزه ها یادآور شد: تمام حوزه های تربیت و یادگیری باید به ابعاد تربیتی برنامه های درسی توجه ویژه ای داشته و با دلالت‌های مشخصی به اسناد بالا دستی متصل و مرتبط شوند.

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: باید رویکرد تلفیقی را در برنامه های درسی مراعات کرد. حوزه های تربیت و یادگیری باید رابطه بین نظر، عمل و همراهی ابعاد نظری وعملی و مهارت آموزی را در برنامه های درسی که دارای خلا است، مورد توجه قرار دهند.

ملکی ادامه داد: سایر موارد ویژگی های عام درحوزه تربیت و یادگیری بوده و به دلیل اینکه این ابعاد مدیریت علمی شود، شورای راهبری حوزه‌های تربیت و یادگیری تشکیل می‌شود تا در این شورا صاحب نظران اعم از روانشناس فلسفه تعلیم و تربیت، جامعه شناس، نمایندگان دبیران و معلمان و نمایندگان معاونت‌ها و بخش های مختلفی که به نوعی در حوزه های تربیت و یادگیری دخالت دارند، در این شورای راهبری عضویت خواهند داشت.

وی درخصوص رویکرد جدید سازمان پژوهش در ارتباط با تحول آفرینی در برنامه درسی گفت: بحث تفکر و خلاقیت یکی از ویژگی های بارز هر برنامه درسی تحولی بوده و بنای جدی داریم که در برنامه‌ درسی نوین آنها را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله تربیت دینی و تقویت ایمان از طریق برنامه های درسی ویژگی دیگری است که در تحول نوین مورد توجه قرار می‌گیرد. در بحث اخلاقی بخصوص دراخلاق اجتماعی در جامعه احتیاج به تلاش بیشتر داریم. حال اینکه چه نسبتی باید بین اخلاقیات و برنامه های درسی برقرار شود محور دیگری است که در این تحول باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درمورد برنامه‌های تحول نوین تصریح کرد: مسائل اجتماعی وجود دارد که مرتبط با برنامه درسی بوده و به طور طبیعی باید از طریق برنامه درسی و تربیتی آن را کاهش داده و دانش، مهارت و نگرش هایی را در وجود دانش‌آموزان تقویت کنیم. ‌

ملکی تفکر، ایمان، اخلاق و برقراری ارتباط بین این ارکان با برنامه درسی و اسناد تحولی را از رویکرد اصلی این سازمان عنوان کرد.