اراک - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اراک گفت: عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی آبخیزداری نیمه آبان‌ماه جاری در اراضی طبیعی منطقه حفاظت شده هفتاد قله این شهرستان آغاز شد.

«علی قناتی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این عملیات  ایجاد چاله‌های فصلی و سطوح هلالی، احداث ۱۰ عدد آبشخور دام‌ها، مرمت سه چشمه و حفاظت و قرق اراضی را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش رطوبت خاک، اقتصادی کردن طرح‌های مرتعداری، افزایش زادآوری گیاهان دارویی، افزایش تنوع زیستی، ارتقاء کمی و کیفی پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید علوفه، بهبود وضعیت خاک و افزایش نفوذ پذیری آب از جمله اهداف اجرای این طرح در اراضی هفتاد قله این شهرستان است.

قناتی افزود: این طرح با بالغ بر چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شده و بهره برداری از آن تا ۱۵ روز آینده آغاز می شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت است.
استان مرکزی دارای رتبه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.