عملیات آبخیزداری در اراضی طبیعی هفتاد قله اراک آغاز شد

اراک - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اراک گفت: عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی آبخیزداری نیمه آبان‌ماه جاری در اراضی طبیعی منطقه حفاظت شده هفتاد قله این شهرستان آغاز شد.

«علی قناتی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این عملیات  ایجاد چاله‌های فصلی و سطوح هلالی، احداث ۱۰ عدد آبشخور دام‌ها، مرمت سه چشمه و حفاظت و قرق اراضی را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش رطوبت خاک، اقتصادی کردن طرح‌های مرتعداری، افزایش زادآوری گیاهان دارویی، افزایش تنوع زیستی، ارتقاء کمی و کیفی پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید علوفه، بهبود وضعیت خاک و افزایش نفوذ پذیری آب از جمله اهداف اجرای این طرح در اراضی هفتاد قله این شهرستان است.

قناتی افزود: این طرح با بالغ بر چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شده و بهره برداری از آن تا ۱۵ روز آینده آغاز می شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت است.
استان مرکزی دارای رتبه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha