بندرعباس- ایرنا- (تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان) عنوان کتابی است که توسط محمد خطیبی‌زاده و محمد هاشمی‌پور از معلمان بازنشسته آموزش و پرورش هرمزگان نوشته شده است.

در جلد نخست این کتاب که با اعتبار شورای تحقیقات آموزشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان در بندرعباس به چاپ رسیده است.

کتاب (تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان)محمد خطیبی‌زاده و محمد هاشمی‌پور در۲۱۰  صفحه شهریور سال ۷۲ توسط انتشارات چیچیکا چاپ و منتشر شده است.

این کتاب دارای ۴ بخش است که در هر بخش به تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان شامل بهره‌گیری از تعلیم و تربیت از گذشته‌های دور تا امروز، تاریخچه مکتب‌خانه و معرفی آن‌ها، معرفی معلمان این مکتب‌خانه‌ها و دارالعلم‌های بندرلنگه و قشم پرداخته است.

در بخش دوم کتاب تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان به معرفی دبستان‌ها و مدرسه‎های قدیمی در کشور و استان‌ها در بوشهر، بندرلنگه و بندرعباس پرداخته است.

در این بخش هم‌چنین تاریخچه کودکستان‌های بندرعباس، فهرست مدارس موجود در بندرعباس، اسامی هنرستان‌ها و مراکز تربیت معلم و دانش‌سراهای در این شهرستان معرفی شده است.

بخش سوم شامل معرفی دانشگاه‌های آزاد واحد بندرعباس، علوم پزشکی، پیام نور، آموزش عالی فرهنگیان، دانشکده کشتی‌سازی و صنایع دریای و تاریخچه آموزشکده فنی و مهندسی و دانشگاه هرمزگان است.

نویسندگان در بخش چهارم کتاب خود رویکرد ورزش و تربیت را مورد بررسی قرار داده و به معرفی تربیت بدنی در ایران، ورزش در دبستان‌ها و تاریخچه تربیت بدنی آموزشگاه‌های بندرعباس پرداخته‌اند.

محمد خطیبی‌زاده سال ۷۲ در مقدمه این کتاب نوشته است: سال‌ها در فکر انجام چنین کاری بودم ولی جرات آن را نداشتم که در این اقیانوس عظیم به شناگری بپردازم، زیرا وسعت و عمق کار آن چنان زیاد است که با سادگی نمی‌توان مرواریدهای گران‌بها را به دست آورد.

این استان دارای فرهنگ غنی و پرباری است ولی متاسفانه تاکنون محققان وپژوهشگران آن را کمتر مورد توجه و مطالعه خود قرار داده‌اند، شاید می‌توان گفت که تقریبا گمنام و هم‌چنان ناشناخته مانده است.

قبل از پرداختن به موضوع اصلی (تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان) به گوشه‌ای از مشخصات جغرافیایی و سابقه تاریخی استان هرمزگان اشاره شده است.

محمد خطیبی‌زاده متولد سال ۱۳۱۴ شهر بندرعباس دارای مدرک دیپلم ادبی و بازنشسته آموزش و پرورش است.

هرمزگانی‌ها او را با نام «بپ گپو» (پدربزرگ) می‌شناسند که در دهه‌ ۳۰ مدارس کپری بندر جاسک را بر چید و با بنا نهادن مدارس خشتی جلوه‌ای دیگر به مدارس این منطقه بخشید.

این مرد ۸۴ ساله هرمزگان با شکل و شمایلی ویژه که همیشه ملبس به لباس‌های سفید رنگ و تسبیح سفیدرنگ است در نظام تعلیم و تربیت هرمزگان لقب «پدر تعلیم و تربیت» این استان را به خود اختصاص داده است.

خطیبی‌زاده زمانی در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات به معرفی فرهنگ عامیانه مردم هرمزگان و خرد فرهنگ‌های این استان می‌پرداخت.

از او کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده است که «مکتب‌خانه ملاجهان» یکی از جمله آن‌هاست.

کتاب «مساجد بقاع، قدمگاه‌ها و حسینیه‌های بندرعباس » از دیگر آثار این معلم بازنشسته ادبی آموزش و پرورش استان هرمزگان است.