به گزارش روز پنجشنبه وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در دیدار با پیروز حناچی شهردار تهران که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: بیش از۵۰ مورد زمینه همکاری بین شهرداری و آموزش و پرورش وجود دارد و نمایندگانی از ۲ دستگاه جهت پیگیری امور مربوطه به زودی معرفی می شوند.
همچنین پیروز حناچی شهردار تهران در این دیدار گفت: نگاه بخشی مانع انجام کارهای بزرگ است که نگاه من در شهرداری تهران نگاه بخشی نیست. آموزش و پرورش و شهرداری اشتراکات زیادی دارند که اگر مورد توجه قرار گیرد کارهای بزرگی انجام می شود.
حناچی اظهار داشت: موضوعاتی مانند زلزله و پسماند از مواردی است که باید از مدارس آغاز شود و اگر بخواهیم خودروی تک سرنشین در سطح شهر نداشته باشیم باید از مدرسه شروع کنیم.
وی با نامگذاری های پیشنهادی آموزش و پرورش از جمله نامگذاری میدان و خیابانی به نام حافظی و میرزاخانی موافقت کرد و افزود: مدارسی داریم که هرچند آموزشی هستند اما آمادگی داریم روی آنها سرمایه گذاری کنیم تا مردم استفاده کنند.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: وضعیت سلامتی جوانان در شهر تهران مطلوب نیست بنابراین باید کاری کنیم تا شرایط ورزش کردن جوانان به ویژه زنان را فراهم کنیم.
حناچی اضافه کرد: هر چقدر به ارزش های شهر بیافزائیم شهر را جذاب برای شهروندانش جذاب تر می کنیم، بنابراین مدرسه ای مانند دبیرستان البرز را می توان به عنوان مکان های مورد بازدید در شهر تهران قرار داد.
وی از اعطای دوچرخه رایگان به برخی دانش آموزان در قالب طرح بیدود در منطقه ۱۷ خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت بدنی کارهای مشترکی را با آموزش و پرورش انجام خواهیم داد.
شهردار تهران با بیان اینکه از هر اقدامی برای کودکان در سطح شهر حمایت می کنیم، افزود: شهرداری تهران آمادگی دارد تا با ایجاد زمینه های لازم از اردوگاه شهید باهنر استفاده بیشتری شود.
در بخش دیگری از این نشست، معاونان و روسای سازمان های آموزش و پرورش به تشریح انتظارات و حوزه های مشترک همکاری با شهرداری پرداختند.
مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی در این نشست گفت: به جای پرداخت عوارض پنج درصد ناشی از صدور مجوز ساخت و ساز به آموزش و پرورش، شهرداری در هر منطقه دو واحد مدرسه احداث کند.
وی افزود: خیرین سالانه حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مدرسه می سازند که به همین دلیل مزین کردن نام یکی از میادین شهر به نام خیرین پیشنهاد می شود؛ پیشنهاد دیگر توافق برای احداث یک مدرسه بزرگ به جای مدارس کوچک در شهر تهران است.
همچنین عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این جلسه خاطرنشان کرد: در منطقه ۲۲ تهران به حدود ۱۲۰ مدرسه نیاز داریم اما ۴۱ آموزشگاه در حال فعالیت هستند که در دو نوبت کار می کنند، بنابراین مشکلاتی وجود دارد که نیازمند همکاری شهرداری هستیم و با توجه به آمادگی خیرین برای احداث مدرسه، شهرداری همچنین وزارت راه و شهرسازی باید زمین و محل احداث مدرسه را تهیه کنند.
در ادامه این نشست الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اظهار داشت: برای توسعه کیفیت آموزشی مدارس، مشارکت شهرداری بسیار موثر است؛ برای هوشمند کردن مدارس، استفاده از فرهنگسراها، اداره فضای کاربری به وسیله آموزش و پرورش و... از جمله مواردی است که نیازمند مساعدت شهرداری هستیم.
حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست ضمن تشکر از شهرداری به خاطر سرویس دهی رایگان به دانش آموزان استثنایی شهر تهران، تاکید کرد: اختصاص فضا برای دانش آموزان استثنایی در ورودی های فضاهای مربوطه، ایجاد کارگروه با هدف مساعدت به خیرین و رفع موانع مدرسه سازی، کارآفرینی برای دانش آموزان استثنایی، کمک به تجهیزات کارگاه های حرفه ای کمک به اشتغال دانش آموزان استثنایی و... مواردی است که شهرداری می تواند مساعدت کند.
در ادامه این نشست، علی عسگری معاون حقوقی و امور مجلس خاطرنشان کرد: معافیت آموزش و پرورش از پرداخت عوارض در دریافت مجوز، اجرایی کردن قانون پنج درصد درآمد شهرداری، مساعدت با آموزش و پرورش، موافقت شهرداری با تغییر کاربری بدون دریافت عوارض مربوطه، دریافت نظرآموزش و پرورش در خصوص تغییر کاربری های مرتبط با مدارس و ... از مطالبات وزارت آموزش و پرورش از شهرداری است.
به گزارش ایرنا، مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانهای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. میرزاخانی سال ۹۶ بر اساس بیماری سرطان درگذشت. همچنین محمدرضا حافظی خیر مدرسه ساز بود که خردادماه امسال دارفانی را وداع گفت.