به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید محمدحسین سجادی نیری در نشست آشنایی با خدمات برنامه زیستبوم شرکتهای خلاق و دستگاههای اجرایی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد: حسب وظایفی که توسط قانون برای نهادهای مختلف به ویژه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است، در این معاونت یک برنامه محوری برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان وجود دارد و بر همین اساس یک بسته حمایتی کامل برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: نکته اصلی اما این موضوع است که شرکتهای دانشبنیان تنها محور شکلگیری یک اقتصاد دانشبنیان و پویا نیستند. شرکتها و مجموعههای دیگری نیز وجود دارند که نوآور هستند، هر چند ممکن است این نوآوری لزوماً منجر به خلق فناوری برتر نشود، اما این شرکتها نیز نقشی کلیدی در تکوین و رشد یک اقتصاد دانشبنیان ایفا میکنند. به همین خاطر لازم دیده شد که یک برنامه مکمل به موازات برنامه حمایت از شرکتهای دانشبنیان برای حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی، تدوین شود.
نقش کلیدی شرکتهای خلاق
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، نقش شرکتهای خلاق در کشورهای توسعه یافته را کلیدی خواند و گفت: در زیستبوم شرکتهای خلاق، در گام اول برنامهای با سه گروه شرکت مختلف تدوین شد. گروه اول استارتاپها و شرکتهای خدماتی آی تی محوری هستند که مورد حمایت برنامه شرکتهای دانش بنیان قرار نمیگیرند. گروه دوم، شرکتهایی هستند که در صنایع فرهنگی مشغول به فعالیت هستند و گروه سوم نیز شرکتهایی هستند که در کسب کارهای مرتبط با گیاهان دارویی و طب سنتی اشتغال دارند.
رئیس «برنامه زیستبوم شرکتهای خلاق کشور» بیان کرد: یکی از رویکردهای اصلی این برنامه این است که با حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی نوعی فرایند «هویتبخشی» انجام گیرد، این هویتبخشی باعث میشود که برای مثال زمانی که شرکتی با عنوان «شرکت خلاق» شناسایی میشود، دسترسی آسانتری به برخی خدمات و سرویسهای ارائه شده از سوی نهادها و دستگاههای مختلف داشته باشد.
سجادی نیری با اشاره به جزئیات برخی تلاشهای صورت گرفته جهت گسترش چتر حمایتی زیستبوم شرکتهای خلاق و فرهنگی اظهار کرد: برای شناسایی شرکتهای خواهان برخورداری از خدمات مختلف ارائه شده، مبادی مختلفی تعریف شده است. شتابدهندهها، جشنوارههای معتبر (که بیش از سه دوره برگزار شدهاند) و برخی دیگر از مراکز به عنوان مبادی شناسایی شرکتهای حائز شرایط شرکت خلاق، شناخته میشوند، همچنین ۴ ستاد مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شامل ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان، ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی هستند.
وی با اشاره به وجود نزدیک به ۶۰ مبادی شناسایی صنایع خلاق و فرهنگی در کشور گفت: غیر از این مبادی، شرکتها به صورت مستقیم نیز میتوانند در سامانه مشخص شده به همین منظور ثبتنام کنند و مراحل شناسایی به عنوان یک شرکت خلاق و فرهنگی را بگذرانند.
«نشست آشنایی با خدمات برنامه زیستبوم شرکتهای خلاق و دستگاههای اجرایی همکار» با حضور مدیران و نمایندگان این شرکتها و مسئولان مختلف در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد و مسئولین حاضر نیز با ارائه گزارشی خدمات بالقوهای را که این شرکتها میتوانند دریافت کنند، به نمایندگان شرکتهای خلاق و فرهنگی معرفی کردند.
برنامه پرسش و پاسخ و برگزاری پنلهای آموزشی مختلف، از دیگر قسمتهای جنبی این نشست چند ساعته بود.