بندرعباس-ایرنا-کتاب پژوهش‌نامه هرمزگان به صورت دوفصلنامه علمی - ترویجی که صاحب امتیازی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و همایون امیرزاده به عنوان مدیرمسوول آن منتشر شده است.

این کتاب توسط انتشارات نویسندگان پارس و در زمینه‌هایی شامل، چالش‌های حمایت از تولیدات داخلی با تاکید بر پیشگیری از قاچاق، بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر قاچاق سوخت استان هرمزگان، دستگاه فعل در گویش اشُمی، توجه به ارزش‌های فرهنگی سازمان و بررسی عوامل و مولفه‌های موثر بر انتخاب همسر چاپ شده است.

قسمت‌هایی از کتاب

قاچاق سوخت، آفتی خطرناک در مسیر رشد اقتصادی کشور است و تاکنون اقدامات و هزینه‌های بسیاری برای تقابل با این معضل صرف شده است.

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل قاچاق سوخت در استان هرمزگان صورت گرفته است و در این راستا پس از بررسی ادبیات تحقیق و مطالعات مشابه و نظرات خبرگان، عوامل موثر بر این قاچاق در قالب ۲۹ علت طراحی شد.

سپس با تکنیک تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن در محیط فازی، مهم‌ترین عوامل شناسایی و راهکارهایی برای رفع آن ارائه شد و تحقیق حاضر از لحاظ دسته‌بندی بر مبنای هدف، تحقیق کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است.

جامعه آماری این پژوهش نیز مدیران و کارشناسان خبره مرتبط با قاچاق کالا در سازمان‌های مبارزه با قاچاق، نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداری و شهرداری است.

روش نمونه‌برداری، غیر تصادفی و از نوع روش هدفمند و تعداد نمونه آماری ۱۵ نفر است و براساس یافته‌ها، رشد تقاضا و آماده بودن مراکز خرید در سایر کشورها، موقعیت و فضای مناسب قاچاق در کشورهای همسایه، گستردگی مرزهای جغرافیایی اعم از زمینی و دریایی و فقدان کنترل در مرزها مهم‌ترین علل قاچاق سوخت به شمار می‌رود.

درباره نویسنده

همایون امیرزاده چهره فرهنگی و شناخته شده در سطح استان هرمزگان است که مسوولیت‌هایی شامل، مدیر روابط عمومی و عضو شورای فرهنگی و اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران را در کارنامه خود دارد.

امیرزاده علاوه بر سال‌ها فعالیت‌های فرهنگی در هرمزگان نیز به فعالیت در عرصه خبرنگاری و مدیریت رسانه مشغول بوده است.