مسعود فیاضی روز سهشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: ماموریت این جشنواره شناسایی و تقدیر از کتاب های مناسب نظام تعلیم و تربیت کشور است.
وی تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت کشور که متولی آن وزارت آموزش و پرورش است، اسناد بالادستی دارد که حوزه یادگیری را مشخص می کند. به طور طبیعی این دوره نسبتا طولانی آموزشی نیازمند محتوا است.
فیاضی ادامه داد: یک قالب بسیار مهم برای یادگیری کتاب است و در ١٨ سال (قبل از دبستان تا پایان تحصیل دانش آموزان) مورد توجه است، اما برای تنوع بخشیدن به آموزش، نیاز به کتاب های مناسب دارد. کتاب های درسی نیاز به پشتیبانی در قالب قصه، شعر، رمان، طنز و تاریخی دارد و در اینجا سازمان پژوهش وارد می شود.
وی اضافه کرد: این جشنواره برای شناسایی و تقدیر از کتاب های آموزشی برگزار می شود؛ لذا حوزه های این جشنواره متنوع است. امسال ٢٧ گروه علمی با طبقه بندی کتاب وجود دارد و در حوزه کتاب تنوع است.
فیاضی ادامه داد: گروه داستان و رمان حوزه کودک با بیشترین عنوان شامل ۵٧٧ کتاب، گروه آداب و مهارت های زندگی با ٢٨٨ عنوان کتاب، داستان و رمان نوجوانان با ٢۵۶ عنوان کتاب، گروه بینش اسلامی ١٣٧ عنوان کتاب و گروه کار و فناوری و شاخه معماری با ٩ کتاب کمترین عناوین را دارند.
وی خاطرنشان کرد: این جشنواره نقطه پایانی یک فرایند یک ساله است که طی آن ناشران کتاب های خود را به سامانه این طرح وارد می کنند و در فرایند ارزیابی قرار می گیرند. این طرح از سال ١٣٧٨ کلید خورد، سال های اول ١١٠ ناشر، اما امسال یک هزار و ١٣٠ ناشر شرکت کردند.
فیاضی با اشاره به نتیجه ارزیابی کتاب ها در طول سال گفت: کتاب ها به سه درجه دسه بندی می شود و جشنواره از بین کتاب های درجه یک و دو است. اگر کتابی اعتبارنامه سازمان پژوهش را نداشته باشد، ورود آن به مدارس ممنوع است.
۶۰ درصد کتاب ها مناسب است
وی ملاک انتخاب و داوری کتاب ها را استانداردها عنوان کرد و گفت: راهنمای تولید کتاب آموزش تاریخی به عنوان یکی از استانداردها تولید شده است. براساس این استاندارد ناشر کتاب را تولید می کند و سنجش می شود؛ البته از زمان طراحی استانداردها، درصد کتاب های مناسب افزایش یافته و امسال ۶٠ درصد کتاب های ما مناسب است.
مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال چهار هزار و ٢۶٣ کتاب به جشنواره وارد شد که دو هزار و ٢۶٣ کتاب مناسب تشخیص داده شد؛ ٩۵٩ کتاب درجه یک و دو شناخته شد و در ٢٧ گروه دسته بندی شد.
وی اضافه کرد: ٨١ گروه داوری ارزیابی این کتاب ها را به عهده دارند و ١٢٠ عنوان کتاب به عنوان نامزد برای برگزیده یا شایسته تقدیر مشخص شد. در مجموع ۶۴ ناشر این کتاب ها را تولید کرده اند.
فیاضی با بیان اینکه تعداد کتاب های برگزیده امسال ١۵ عنوان و ٣٩ عنوان کتاب نیز کتاب قابل تقدیر است، گفت: امسال بجز نویسندگان از ناشران هم تقدیر می شود. برنامه خاصی برای کتاب های برگزیده در جشنواره برگزار می شود. این کتاب ها در مجلات رشد چاپ می شود.
وی تصریح کرد: همچنین برای حمایت از ناشران کتاب ها بازاریابی هم می شود و در تجهیز کتابخانه های مدارس نیز به کار خواهد رفت.
فیاضی با بیان اینکه طرح ساماندهی و برگزاری جشنواره برای این است که سیاست تنظیم گری را با بخش خصوصی داشته باشیم، افزود: این طرح بدنبال ایفای نقش بخش خصوصی به بهترین نحو در فرایند تعلیم و تربیت است. البته بخش خصوصی رقیب وزارتخانه نیست.
وی درباره داوری جشنواره نیز گفت: امسال ٧٠ درصد داوران تغییر کرده و داوران جدید وارد کار شده اند و این امر نشان دهنده سلامت این جشنواره است. تا امروز گزارشی در مورد اینکه به نفع کسی فعالیتی از سوی داوران انجام شده باشد، نداشته ایم.
دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد گفت: از تمام کتاب های کمک درسی دوره ابتدایی تنها ١٠ درصد مناسب بود که برای آنها جایگزین معرفی شد، اما در مجموع کتاب های منع شده همان کتاب های کمک درسی دوره ابتدایی است.
فیاضی در پاسخ به پرسشی در مورد نامناسب بودن ۵٠ درصد کتاب ها گفت: چون بازار این کتاب ها خاص آموزش و پرورش نیست، بلکه بازار عمومی است. اگر تدبیری بین وزارتخانه های مختلف صورت گیرد به نتیجه مطلوب می رسیم.
این جشنواره روز سه شنبه ١٩ آذر ماه در مدرسه دارالفنون برگزار می شود.