همدان- ایرنا- رایزن سابق ایران در سوریه و لبنان با اشاره به حجم بالای تخریب‌های جنگ در سوریه گفت: سهیم شدن ایران در بازسازی سوریه بازار صادرات و سرمایه گذاری تضمینی و امن را برای دست‌کم ۲۰ سال آینده کشورمان فراهم می‌کند.

سید محمدحسین سجاد نژاد روز سه شنبه در نشست تخصصصی با سرآمدان اقتصادی همدان به تشریح اوضاع اقتصادی کشور سوریه در ابعاد مختلف پرداخت و افزود: این کشور فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و فعالیت است و تمام ایرانیان می توانند در آن سهیم شوند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۸ بازسازی سوریه آغاز شده است اضافه کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته یک هزار میلیارد دلار برای بازسازی خرابی های این کشور نیاز است.

رایزن سابق ایران در لبنان و سوریه خاطرنشان کرد: هم اینک کشورهای اروپایی، روسیه، چین، کره جنوبی و کشورهای عربی برای بازسازی این منطقه سرمایه گذاری کرده اند و ما نباید عقب بمانیم.

سجادنژاد گفت: سوری ها تجربه و توانمندی ایران را پیشتر دیده و علاقه مند به همکاری و تعامل با ما هستند و این کشور قادر است بازار امن و تضمین شده برای سرمایه گذاری و هر گونه فعالیت اقتصادی باشد.

وی با اشاره به موافقت نامه های منعقد شده بین دو کشور در سال ۸۹ تاکید کرد: صادرات و واردات از سوریه با تعرفه چهار درصد انجام می شود و فعالان اقتصادی کشورمان باید با استفاده از این بسته های حمایتی تجارت خود را توسعه و رونق بدهند.

رایزن سابق ایران در سوریه و لبنان افزود: حجم تخریب زیرساخت ها و صنایع سوریه ناشی از جنگ و درگیری های اخیر و سال های قبل آنقدر بالاست که تا ۲۰ سال آینده ظرفیت صادرات کالا و خدمات به این منطقه وجود دارد.

در این نشست ۵۰ نفر از بازرگانان و صاحبان صنایع همدان شرکت کرده و با فرصت های سرمایه گذاری در سوریه و چگونگی ورود به بازارهای این کشور آشنا شدند.

سیم مسی بدون عایق، میلگرد عاج دار، فروسیلیس، کلینکر خاکستری، موتور کولر، وازلین صنعتی، کشمش، رب گوجه فرنگی و چینی های بهداشتی ۱۰ کالای مهم سبد صادرات همدان را تشکیل می دهند.

بر اساس آمار گمرک ایران ۷۸۰میلیون دلار کالای همدان در هفت ماهه سال جاری به کشورهای خارجی صادر شده است.