تهران - ایرنا - ۵۰۰ نیروی پلیس برای برقراری امنیت در استان ذی‌قار در حالی وارد این منطقه شدند که فرمانده پلیس این استان روز سه شنبه بر همکاری گسترده میان نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان تاکید کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، ریسان الابراهیمی فرمانده پلیس ذی‌قار در سخنانی تاکید کرد که استان در دو روز گذشته آرام بوده و شاهد اغتشاش، حمله و آتش سوزی نبوده است.

وی افزود که همکاری گسترده ای میان تظاهرکنندگان مسالمت جو و نیروهای امنیتی وجود دارد.

فرمانده پلیس ذی‌قار تاکید کرد که همکاری با شیوخ عشایر و رسانه ها برای برقراری امنیت ادامه دارد.

از سوی دیگر جعفر البطاط فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد که ۵۰۰ نیروی عراقی از بغداد برای تامین امنیت زندان الحوت در ذی قار وارد این استان شدند.

البطاط افزود: ۱۵۰ نیروی دیگر هم برای تامین زندان مرکزی بصره وارد این شهر شدند.

استان ذی‌قار در چند هفته گذشته، شاهد اعتراضات مردمی به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور بود. برخی از سودجویان با سوءاستفاده از این اعتراضات آن را به آشوب و خشونت کشیدند.

به دنبال بیانیه جمعه گذشته مرجعیت عالی دینی عراق، عشایر ذی‌قار برای حفظ امنیت و حفاظت از تظاهرکنندگان مسالمت جو برابر تخریبگران و نفوذی ها به میدان آمده اند.

هم اکنون عشایر مسلح استان‌ ذی‌قار در بزرگراه‌های اصلی استان و مبادی ورودی به ناصریه مرکز استان مستقر شده و تامین امنیت راه‌ها را با هدف جلوگیری از نفوذ عوامل خرابکار به صفوف تظاهرکنندگان به عهده گرفته اند.

سلسله تظاهرات و تجمعاتی که از اوایل اکتبر گذشته با مطالبات عمدتا معیشتی در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق شروع شده، در دو ماه اخیر به خشونت کشیده شده است.

این خشونت ها در یک هفته گذشته در استان های نجف و ذی‌قار شدت یافته بود.