رشت-ایرنا-رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بر لزوم بهره گیری از موقعیت جغرافیایی منطقه که منجر به ایجاد ارزش افزوده در حوزه های ترانزیتی بین قاره ای شده تأکید کرد .

به گزارش روز چهارشنبه مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی به ایرنا، محمد ولی روزبهان در نخستین جلسه شورای اداری سازمان اظهار داشت: ارتباط کالایی میان چین، روسیه و هند با کشورهای منطقه غرب آسیا، اروپا و جنوب آسیا از طریق منطقه آزاد انزلی مزایای زیادی را برای استان به همراه خواهد داشت و زمینه ایجاد ارزش افزوده بیشتری را فرآهم می کند و در آینده مزایای بیشتری را در عرصه های مختلف درآمدزایی و اشتغال پدید می آورد.

وی در ادامه با  تجزیه و تحلیل مناسبات اقتصاد سیاسی بین المللی و منازعات موجود میان کشورهای چین و روسیه با امریکا و روند رو به رشد هندوستان در معادلات بین المللی افزود: براساس پیش بینی های تحلیلگران، این سه کشور بهمراه ایران قادر به مقابله با  یک جانبه گرایی های امریکا و اروپا در سطح جهانی خواهند بود.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود منافع مشترک میان منطقه آزاد انزلی و کشورهای روسیه، چین، هندوستان در چارچوب دو کریدور بین المللی شمال جنوب و چین-قزاقستان-ایران با محوریت منطقه و عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای تأکید کرد: توسعه روابط با کشورهای روسیه، چین و هند در قالب فرصت های فوق الذکر در راستای ایجاد بلوک های اقتصادی بین المللی باید در دستور کار سازمان قرار گیرد.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان اولویت های اصلی سازمان متبوع خود را اتصال خط ریلی به مجتمع بندری کاسپین، حضور فعال در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جذب سرمایه گذاران جدید و توسعه سرمایه گذاری های موجود اعلام و دستور تشکیل "ستاد تأمین منابع درآمدی سازمان" را صادر کرد.

وی در ادامه  گفت: با توجه به چالش های پیش روی سازمان باید به دنبال تأمین منابع درآمدی پایدار برای منطقه به منظور اجرای طرح های زیرساختی و توسعه ای در راستای تداوم روند رو به رشد منطقه باشیم .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی حمایت دکتر روحانی از اتصال خط ریلی به مجتمع بندری کاسپین را  فرصتی برای تسریع در اجرای پروژه و پیگیری طرح های توسعه ای منطقه در عالی ترین سطح مدیریتی کشور دانست و متذکر شد: عزیزانی که با نگاه شهرستانی و استانی، ظرفیت ها و فرصت های منطقه آزاد انزلی را ارزیابی می کنند، سخت در اشتباه هستند و این تفکر بیشترین ضربه را به این منطقه وارد می کند، چراکه منطقه آزاد انزلی منطقه ای  ملی با رویکردهای بین المللی است.

وی با اشاره تاکید دکتر روحانی، برلزوم اتصال خط ریل به مجتمع بندری، تصریح کرد این موضوع بیانگر اهمیت این پروژه در سطح ملی است و در عین حال حمایت دولت از اتصال خط ریلی به مجتمع بندری کاسپین فرصتی برای تسریع در اجرای پروژه و پیگیری طرح های توسعه ای منطقه در عالی ترین سطح مدیریتی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.