دگرگونی و تحولات اخیر در سراسر جهان امروز موجود شده است که کارآفرینی بیش از پیش اهمیت یافته و سازمانها بیشتر از گذشته نیازمند نوآوری و کارآفرینی برای تطبیق با شرایط جدید باشند.
کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از طریق تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهرهگیری از فرصتها و کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب و کار با بهرهگیری و هماهنگی منابع که همراه با مخاطره مالی، اجتماعی و حیثیتی است، محصول یا خدمت جدید به بازار ارائه میدهد.
مبحث جدیدتری که در عرصه کارآفرینی و در کنار کارآفرینی سازمانی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته، کارآفرینی اجتماعی است. این مقوله در صورتی که در جامعه نهادینه شود میتواند نقش مهمی در رفع مشکالت اجتماعی ایفا کند. این نوع کارآفرینی، منفعت موسسه اجتماعی را با تصویری از انضباط، نوآوری و وابستگی اجتماعی بیان میدارد و ریشه در تعاملات انسانی و روابط اجتماعی بشری دارد. کارآفرینان اجتماعی نگرشهای خالقانه برای حل مسائل اجتماعی را جهت ایجاد ارزش اجتماعی به کار میبرند و دارای ویژگیهای خاص خود؛ یعنی عاملان تغییر در بخش اجتماعی، پذیرش ماموریت برای ایجاد و بقای ارزش اجتماعی، شناسایی و ترغیب فرصتهای جدید به وسیله منابع درسترس که در نهایت به ارزشسازی اجتماعی و بقا موسسه اجتماعی منجر میشود.
در واقع، کارآفرینی اجتماعی که به معنی فرآیندی نوآورانه برای ایجاد ارزش اجتماعی است پایه و اساس توسعه همه جانبه محسوب میشود. مطالعات و تحقیقات متعدد نشان میدهد کارآفرینی اجتماعی نقش شایستهای در رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی پایدار، توسعه عدالت، کاهش فقر، درآمد ملی و حل مشکلات جامعه دولت و بخش عمومی دارد. البته نتیجه مطالعات نشان میدهد که بسیاری از مسائل و آسیبهای اجتماعی ریشه در بیکاری و عدم وجود فرصتهای شغلی برای افراد جامعه دارد، توجه به مقوله کارآفرینی اجتماعی میتواند تا حد زیادی این آسیبها را تحتالشعاع قرار داده و آنها را کاهش دهد.
آن گونه که بیان شد، کارآفرینان اجتماعی که ویژگیها و رفتارهایی شبیه به کارآفرینان اقتصادی دارند، بیشتر با فعالیتهای دلسوزانه و حمایتکننده ارتباط داشته و برای حل مشکلات اجتماعی تصور و بینش مطلوبی دارند. از جمله نتایج به دست آمده مربوط به توسعه کارآفرینی اجتماعی افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش اشتغال، تولید دانش فنی و تولید وتوزیع درآمد در سطح جامعه است.
از طرفی کارآفرینی اجتماعی یک زمینه نوظهوری است که شامل سازمانهاییست که افراد اغلب گوشه رانده شده در اجتماع را مورد توجه قرار داده و با ایجاد نقدینگی برایشان ارزش اقتصادی ایجاد نموده تا از منابع در دسترس به گونهای خلاقانه برای موضوعات اجتماعی استفاده کنند.
توسعه کارآفرینی اجتماعی به عنوان مأموریتی اجتماعی و یکی از راهکارهای حل برخی مسائل و آسیبهای اجتماعی توجه میشود. کارآفرینی تأثیر مثبت و مستقیمی بر کاهش بیکاری دارد؛ از سوی دیگر، سبب توسعه اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی میشود و میتواند باعث بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه شود.
از طرفی در روزگار کنونی ما تعداد کمتری از مردم مراقبتهای بهداشتی مناسب دریافت میکنند. فشارهای اقتصادی آموزشهای رسمی باعث شده کودکان کمتری در کلاسهای درس حاضر شوند. تنش و درگیری به خاطر رقابت بین فقرا در کسب کار و درآمد رو به افزایش است... ترقی و پیشرفت مشاهده نمیشود و خانوادههایی که موفق بودند نیز در حال پیوستن به قشر فقیر جامعه هستند.
در این راستا موجب خرسندی ست که بنیاد نوآوری و کارآفرینی اجتماعی سلامت مدسه به عنوان نخستین سامانه کارآفرینی اجتماعی سلامت در کشور با حمایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر جلیل کوهپایه زاده و به مناسبت روز دانشجو مورد بهرهبرداری قرار گرفت. در واقع، رسالت این بنیاد ایجاد راهحلهای خلاقانه برای مسائل اجتماعی است و به طور ویژه، ماموریتش در جهت خلق ارزشهای اجتماعی و جمعی بوده و تلاش میکند تا خروجی کار در طیف متنوعی از ارائه محصولات و خدمات حوزه سلامت باشد.
امید است تا با گسترش فرهنگ ناب کارآفرینی اجتماعی، حرکت در مسیر کسب درآمد در کنار حل کردن مشکلات اجتماعی همراه با توانمندسازی اقشار کمتر برخوردار و ارائه خدمات بهداشتی - درمانی در راستای بهبود برابری صورت گرفته تا ایرانی سالمتر حاصل آید.