اراک - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه نیازمند توسعه جایگاه کارکردی است و باید به همین نسبت تغییر نگاه در اثربخشی این مجموعه ایجاد شود.

سید«عباس صالحی» عصر روز پنجشنبه در نشست با کارکنان ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه استان مرکزی در اراک، افزود: نگاه به حوزه فرهنگ نیازمند تغییراتی است تا نتایج مناسب شکل گیرد، مشکلاتی که وجود دارد یک روزه اتفاق نیفتاده و نیاز است اقداماتی صورت گیرد تا همگان از تغییر نگاه بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: عرصه فرهنگ و هنر به تقویت کارهای پایدار در سطح ملی و استانی نیاز دارد که در فضای ملی اقداماتی انجام شده اما، در برش استانی باید برنامه‌محور و هدفمند به دنبال کارهای جدی‌تر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: فضای مجازی پدیده‌ای نو در عرصه فرهنگ کشور است که سال‌های آتی دامنه اثربخشی و عملکرد آن جدی‌تر خواهد بود و باید با ترسیم نقشه و راهبرد در این حوزه  به کسب و کار ، توجه و حفظ آرایه‌های فرهنگی و استفاده موثر از فضای مجازی برای تقویت پیوست‌های فرهنگی اقدام کرد.

صالحی اظهار داشت: فضای اطلاع رسانی استان‌ها باید جدی‌تر گرفته شود و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها صورت پذیرد و در این راستا  امور خلاقانه‌ و پرتکاپو در اولویت است.

وی گفت: جایگاه دبیری در کارگروه فرهنگ و هنر استان‌ها با ارزش و محوری است و باید از این فرصت  برای نهایت تاثیرگذاری و کارکردگرایی در امور استانی بهره گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حضور فرهنگ و ارشاد در محافل تصمیم ساز استانی ضروری است و باید نقش پررنگ و موثر آن به گونه‌ای برجسته باشد که حلقه مدیریتی در استان‌ها احساس کنند نمی‌توان شهر و استان را بدون عنصر فرهنگ و ارشاد اداره کرد.

صالحی اظهار داشت: در سفر به ۱۶ استان تفاهم‌نامه‌ای با ۱۱۸ میلیارد تومان منعقد شده تا در حوزه‌های مختلف نظیر تالار مرکزی، کتابخانه و مجتمع ها و رویدادها  قدرت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش یابد.

وی  افزود: اگرچه وجه صنعتی استان مرکزی پررنگ معرفی شده اما با بنیه قوی که در حوزه فرهنگ و هنر این خطه وجود دارد باید مناسبات به‌گونه‌ای پیش برود که اصحاب صنعت ضرورت وجود فرهنگ و هنر کنار خود را بیشتر حس کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اتاق فکر استان باید برای تقویت جایگاه فرهنگ و هنر برنامه داشته باشد و به کمک این بخش بیاید تا مدیران ارشد صنعت بدانند همانطور که به زیرساخت‌ آب برق نیاز است ،حوزه فرهنگ هم دارای اهمیت و وزن است.

صالحی افزود: تفاهم‌نامه‌ امضا شده برای تقویت طرح‌های فرهنگی کشور تا پایان دولت تدبیر و امید قدرت چانه‌زنی مدیران فرهنگ و ارشاد استان‌ها را بالا می‌برد زیرا امضای بالاترین مقام این وزارتخانه پای آن است.

وی در ادامه اظهار داشت: حقوق پایه و مکمل کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی پایین است و با توجه به شرایط اقتصادی، تحول در نظام قیمت‌ها، پرداختی کنونی کارکنان کافی نیست و تلاش در بهبود و اصلاح این مهم در دست انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش برای بهبود امور رفاهی کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها در دست اقدام است.

صالحی در ادامه افزود: ویژگی‌ها و انتظارات اصحاب فرهنگ و هنر و مصرف کنندگان تولیدات فرهنگی متنوع است و با مجموعه سلایق، خواسته ها، مطالبات و حجم امکانات حداقل، ایجاد رضایت نسبی کار دشواری محسوب می‌شود که از این منظر باید قدردان اصحاب فرهنگ و هنر بود.

وی، اهم مسایل و مشکلات کارکنان اداره کل استان مرکزی  را در سه فصل شامل بودجه کلان، حوزه کارکنان و ساختار اداری و پست سازمانی طبقه‌بندی کرد.

خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این نشست تامین بودجه برای خرید ملزومات اداری، راه‌اندازی و ساخت مجتمع‌های فرهنگی، تشکیل تعاونی مصرف، برخورداری از بیمه تکمیلی، کسر حقوق ناگهانی کارکنان، استفاده از حق بدی آب و هوا در احکام حقوقی، ناکافی بودن حقوق و دستمزدها، کمبود نیرو  و وسیله نقلیه و نبود اعتبار برای برگزاری همایش ویژه مفاخر استان از جمله مشکلات خود مطرح کردند.

حضور در گلزار شهدا، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و کارکنان فرهنگ و ارشاد استان، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی، دیدار با پیشکسوتان فرهنگ و هنر، دیدار با مدیران سازمان‌های وابسته و بازدید از تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی از جمله برنامه‌های روز نخست سفر سید«عباس صالحی» وزیر ارشاد به استان مرکزی است که در اراک برگزار خواهد شد. 

دیدار با فعالان جامعه قرآنی و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در بیت تاریخی حضرت امام (ره)، نشست صمیمی با پیشکسوتان فرهنگ و هنر نیز از برنامه‌های روز دوم سفر وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی به استان مرکزی است که در خمین برگزار می‌شود.

در ادامه این سفر نشست با اصحاب فرهنگ و هنر ساوه و زرندیه و برنامه مصاحبه با اصحاب رسانه در ساوه تدارک شده است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.