تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کنکور برای این کمیسیون تخصصی دغدغه بسیار جدی است چرا که اگر این موضوع حل نشود، مساله کمک درسی‌ها و تنوع مدارس نیز حل نمی‌شود.

میرحمایت میرزاده روز سه شنبه در نشست علمی – تخصصی و هم اندیشی «بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران» که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، افزود: تا کنکور حل نشود تنوع مدارس و بحث سیطره موسسات و کتب کمک آموزشی حل نمی‌شود. نظر مجلس روی حذف مدارس خاص چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی و هیئت‌امنایی است نه آنکه قرار باشد مدارس عشایری، شبانه روزی و غیره حذف شوند.

وی تصریح کرد: راهکارهای متعددی برای توجه به استعدادهای برتر وجود دارد. در بسیاری از کشورها بدون آنکه دانش آموزان دارای استعداد برتر مارک بخورند، مورد توجه قرار می گیرند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقت مجلس با بیان اینکه قانونگذاری و نظارت دو وظیفه مجلس است، اظهار داشت: طرحی درباره تنوع مدارس در تابستان سال ۹۵ درباره  تنظیم بخشی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش تدوین کردیم، دو پیشنهاد اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان و تنوع مدارس را اخیرا در آن گنجاندیم که در مجلس هم رای آورد اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و احتمالا اوایل هفته آینده دوباره در مجلس مطرح می‌شود. اشکالات قبلی رفع شده است.

میرزاده اضافه کرد: در اصلاحیه این طرح، برخی تبصره ها حذف و اصلاح شده اند اما باز هم نمی دانیم تصویب شود یا خیر؟ پیشنهاد نمایندگان نیز برگرفته از پژوهش ها و تحقیقات مرتبط بوده است و بدون دیدگاه های کارشناسی تدوین نشده است. انگیزه ما بسته شدن پرونده استرس، اضطراب و موقعیتهای تبعیض آمیز برای همه فرزندانمان در مدارس بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه طرح پراکنده شاهد بهتر از خود مدارس شاهد است، ادامه داد: حتی یک دانش آموز فرزند شاهد در مدارس شاهد نداریم. باید منتظر نتایج بررسی مجدد اصلاحیه این طرح در هفته آینده در مجلس باشیم.

آثار مخرب مدارس سمپاد

احد نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در این نشست، مدارس سمپاد را دارای آثار مخرب برای کسانی دانست که در این مدارس تحصیل می کنند.

وی افزود: وجود این مدارس، یک اثر مخرب نیز برای دانش آموزانی دارد که در این مدارس نیستند و مورد مقایسه قرار می‌گیرند و اثر مخرب دیگر بر کل نظام آموزشی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان این که به عنوان روانشناس، رفتن به مدارس تیزهوشان را توصیه نمی کنم، گفت: برخی دانش آموزان احساس می کنند تافته جدابافته‌ هستند، به دانش آموزان مدارس عادی هم برچسب درجه دوم بودن زده می‌شود. مدارس دولتی را از امکانات و دانش آموزان و معلمان خوب تهی کرده‌ایم.

نویدی در ادامه موضوع مدارس تیزهوشان اظهار داشت: با تنوع مدارس، داخل کلاس‌های مدارس دولتی را از تنوع دانش آموزان خالی کرده‌ایم و در حقیقت تنوع را از بین برده‌ایم. این تنوع مدارس فریبنده و در حقیقت تنوع علیه تنوع است.

وی با بیان اینکه مدارس تیزهوشان به اصطلاح هووی مدارس دولتی هستند، گفت: مدارس تیزهوشان باعث محرومیت مدارس دولتی شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: بسیاری از کلاس‌های خصوصی به ویژه در دوره ابتدایی به نام آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان فعالیت می‌کنند و باید توجه کرد که این امر چقدر می‌تواند مخرب عمل کند؟

نویدی خاطرنشان کرد: سال ۶۶ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مصوب شد که با دو مرکز به زیر مجموعه آموزش وپرورش می‌پرداخت و تا یک دهه قبل صرفا در حوزه ریاضی و فیزیک دانش آموز تربیت می‌کرد اما در سال‌های اخیر این مدارس به سایر رشته‌ها نیز ورود کرده‌اند و فشار برای افزایش شمار دانش آموزان تجربی بیشتر است.

وی ادامه داد: در سال ۹۰، مدارس سمپاد به شکل فزاینده‌ای افزایش یافت و از ۴۳۹ مدرسه به ۶۶۰ مدرسه در سال ۹۲ رسید و تعداد دانش آموزان از ۶۰ هزار به ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافت و ظرفیت کلاس ها به ۳۰ نفر رسید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: در بهمن ۹۶ در زمان وزارت سید محمد بطحایی گفته شد که آزمون ورودی این مدارس حذف شده است و معتقد بودند به نظام آموزشی لطمه می‌زند و در تلاش برای محدود کردن آن بودند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای دانش آموزان پایه هفتم آزمون ورودی حذف شده است و پس از یک ماه افرادی که قدرت بالایی داشتند لابی کردند و "مخبر دزفولی" دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که به دلیل دغدغه خانواده‌های مدارس سمپاد، شورا در این باره تصمیم می‌گیرد.

نویدی افزود: این از مشکلات آموزش و پرورش است که آن را دور می زنند و در نهایت قرار شد این مدارس باقی بماند و آزمون ورودی آنها به سنجش هوش تغییر کرد.

وی با یادآوری اینکه اکنون حدود ۳۰۰ مدرسه سمپاد با پوشش ۱۳۰ هزار دانش آموز داریم، گفت‌: ۸۰ درصد افراد امکان دسترسی برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد را دارند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: درباره پایگاه اجتماعی و اقتصادی دانش آموزان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما ۳۰ درصد آنها فرزندان معلمان هستند زیرا می دانند کیفیت بهتر است و تلاش می کنند فرزندان خود را برای قبولی در این مدارس آماده کنند.

نویدی با طرح این سوال که سیاست ایجاد مدرسه تیزهوشان چه بوده و چه جایگاهی دارد؟، توضیح داد: هر سیاستی با توجه به خاستگاه، پیامدها، نتایج و زمینه‌های آن قابل بررسی است. برنامه های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالشهای عملی و فلسفی مواجه است.

نویدی یادآور شد: گزینش برای ورود به این مدارس با سنجش همه استعدادها انجام نمی‌شود و بسیاری از استعدادها نادیده گرفته می‌شود. نقض بی طرفی حاکمیت می‌تواند به ایجاد چرخه شوم فلاکت منجر شود. ایجاد و ادامه فعالیت مدارس تیزهوشان در راستای همین چرخه است.