مشهد-ایرنا- مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: رویه‌های متعدد گمرکی باعث شده است حجم تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرزهای جاده ای کشور کاهش یابد.

منوچهر سلمان زاده روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی در مشهد افزود: زمانی روزانه دو  هزار و ۵۰۰ کامیون در مرزهای ایران تردد داشت در حالی که امروز در بهترین شرایط ۸۰۰ کامیون از مرز تردد می‌کند.

وی اضافه کرد: رویه‌هایی که باید در عمق کشور برای تخلیه و بارگیری اجرا شود متاسفانه در مرزهای کشور انجام می‌گیرد و این موضوع عبور کامیون‌های ترانزیتی را در مرزها سنگین کرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: یکی از تصمیمات امروز کشور باید سبک کردن مرزها به لحاظ رویه‌های گمرکی و شتاب بخشیدن به عبور کامیونها باشد و تحقق این مهم منجر به توسعه در بخشهای ترانزیتی می‌شود.

سلمان زاده با اشاره به سه انقلاب صنعتی گذشته در جهان و ورود به انقلاب چهارم صنعتی افزود: در همه انقلابهای صنعتی با اینکه بسیاری از شاخص‌های توسعه اقتصادی کمرنگ شده یا از بین رفته‌اند ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی همواره در حال توسعه بوده است و هم اکنون نیز اینک خیلی از بخشهای صنعت به استثنای بخش ترانزیت و حمل و نقل در حال حذف شدن است.

وی با اشاره به نسل چهارم انقلاب صنعتی و ورود هوش مصنوعی و روباتها گفت: این نسل تا پنج سال آینده ۳.۷ تریلون دلار به ارزش افزوده بخش صنعت می‌افزاید و در این میان نقش حمل و نقل بزرگ‌تر و حیاتی‌تر می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: فرض بر این است که در سال ۲۰۱۸، حدود ۵۰ هزار میلیارد دلار سهم صادرات کالا در دنیا بود و  ۱۰ درصد ارزش هر کالا به عنوان هزینه حمل آن محسوب می‌شود یعنی در سال ۲۰۱۸ صنعت حمل و نقل جهان هزار و ۴۵۰ میلیارد دلار ارزش افزوده و ثروت تولید کرده است.

سلمان زاده افزود: به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی ۱۲۰ هزار شغل ایجاد می‌شود و با این حساب پارسال صنعت حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت در جهان چیزی حدود ۴.۶ میلیون شغل ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ایران در مسیر ترانزیتی تجارت دو کشور هندوستان و چین با اروپا قرار گرفته است ادامه داد: پارسال سهم تجارت هندوستان با روسیه ۱۰۰ میلیارد دلار بود یعنی از این میزان می توانست ۱۰ میلیارد دلار عاید ایران شود، همچنین پارسال سهم تجارت چین با اروپا ۸۰۰ میلیارد دلار بود که سهم ایران از این بخش می‌توانست حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: با احتساب اینکه سالانه از محل تجارت چین با اروپا ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار عاید ایران شود این میزان منجر به سه درصد رشد اقتصادی و ایجاد ۳۶۰ هزار شغل در ایران می‌شود لذا می‌توان با توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین‌الملل بخشی از بیکاری کشور را برطرف کرد.

سلمان زاده افزود: موضوع ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی برخلاف حمل و نقل درونی کشور به راحتی قابل محاسبه و ارزیابی است لذا اگر بتوان شاخص‌های ترانزیتی کشور را ارتقا داد، کمک زیادی به توسعه حمل و نقل و ایجاد اشتغال در کشور خواهد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد و نایب رییس انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز در این همایش هدف از برگزاری آن را دریافت نظرات و پیشنهادات و انتقادهای مربوط به ترانزیت در دو سه دهه اخیر دانست و گفت: طی دو یا سه دهه اخیر نتوانستیم بهره لازم را از نظرات در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی ببریم تا مشکلات و راهکارها در این عرصه بررسی شود.

محمود امتی افزود: به باور کارشناسان، ترانزیت بعد از نفت و گردشگری مزیت اقتصادی کشور است و  ایران در تلاقی کریدورهای بین‌المللی غرب به شرق و شمال به جنوب قرار دارد اما متاسفانه آن طور که باید از این صنعت و فرصت بهره گرفته نشده است.

وی با اشاره به محورهای این همایش گفت: محور اول بحث اهمیت حمل و نقل و ترانزیت است که بحث افزایش درآمد ناخالص داخلی از ترانزیت، توسعه و رشد ناوگان کشور به تبع از ترانزیت، افزایش امنیت ملی و سهم ایران در مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورهای همسایه در این محور قرار می‌گیرد.

نایب رییس انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: کارشناسان مهمترین عامل ناکامی تزانزیت در کشور را عدم تدوین یک نظام جامع در حوزه ترانزیت می‌دانند و بر همین اساس، محور دوم همایش درباره قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت و چالش‌های پیشرو است.

امتی از تعدد سازمانهای دخیل و متولی واحد در حوزه ترانزیت را به عنوان محور سوم همایش نام برد و افزود: فقدان مدیریت واحد باعث شده تا در بسیاری از مرزها در خصوص روند ترانزیت دچار کشمکش بین نهادها، ارگانها و سازمانهای مختلف باشیم.

وی نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه ترانزیت را چهارمین محور این همایش ذکر و بیان کرد: عدم دخالت مجامع علمی و دانشگاه ها در موضوع تزانزیت یکی از مشکلات امروز صنعت ترانزیت به شمار می‌آید.

او  نبود دیپلماسی قوی برای پرداختن به حمل و نقل و نیز گران بودن ناوگان جدید و فرسودگی ناوگان موجود را  به عنوان دیگر دغدغه‌های مهم صنعت حمل و نقل و ترانزیت در کشور ذکر کرد.