مشهد- ایرنا- دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: هرچند طی سالهای اخیر رتبه ایران در حوزه لجستیک جهان روند صعودی داشته است اما هنوز این جایگاه با توجه به ظرفیتهای کشورمان مناسب نیست و نیازمند ارتقا است.

مسعود پله مه روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مشهد برگزار شد افزود: ایران در زمره معدود کشورهایی است که موقعیت استثنایی در منطقه و حتی جهان دارد و به طور بالقوه یک کشور تجاری- لجستیکی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: موقعیت سوق الجیشی ایران در نقشه خاورمیانه از نظر قابلیت تبدیل به یک مرکز لجستیکی، ارتباط زمینی و دریایی و نیز همسایگی ایران با ۱۵ کشور، اتکای ۱۲ کشور محصور در خشکی به دسترسی سرزمینی از طریق ایران، وابستگی اقتصادی حوزه قفقاز به آبراه‌های آزاد از طریق خاک ایران، وجود زیرساختهای پایه لجستیکی در کشورمان از جمله مزیتهای مطلق کشورمان است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: براساس برآوردهای انجام گرفته، ۹۰ درصد زمان گردش کالا در فرآیندهای لجستیکی طی می‌شود و این چرخش نشانگر نقش بسیار زیاد لجستیک در مبادله کالاها به ویژه رقابت‌پذیری بنگاه‌های لجستیکی در بازارهای جهانی است.

پله مه افزود: خدمات لجستیکی زمانی کارآمد است که امکان ارسال و دریافت کالا با بالاترین قابلیت اطمینان در طراحی شبکه، دسترسی به تمامی فرایندهای ارزش افزوده با کمترین میزان تأخیر، کاهش هزینه و حداقل ترین میزان آسیب دیدگی را فراهم کند.

وی اضافه کرد: با این همه بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، ایران در زمره کشورهای دارای عملکرد نسبی لجستیکی است که این گروه شامل کشورهایی با درآمد متوسط و پایین هستند که در بعد قوانین نیز با محدودیتهای لجستیکی مواجهند.

تعدد قوانین و تصمیمات موازی، مشکل اصلی حوزه حمل و نقل

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: سالهاست که بر لزوم جایگزینی ترانزیت با نفت تاکید می‌شود اما هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

ابراهیم نصری افزود: زیرساختهای زیادی در حوزه ریلی، جاده‌ای و دریایی برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت در کشور ایجاد شده است اما ترددها در مرز رضایت کننده نیست و زیرساختها نیز پاسخگوی نیازها نمی‌باشد.

وی اضافه کرد:تعدد قوانین و تصمیمات موازی در حوزه حمل و نقل از مهمترین مشکلات این بخش است و رویکرد بخش دولتی تسهیل امور مربوط به حمل و نقل است به ویژه اینکه امروزه در شرایط بسیار خاصی قرار گرفته‌ایم.

تصدی گری دولت در همه امور، مشکل اصلی

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تصدی گری دولت در همه امور یک مشکل اساسی در بیشتر حوزه‌ها بوده است که حتی با تغییر سیاستها و شرایط اقتصادی نیز این تصدی گری کاهش زیادی نیافته است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: رویکرد اصلی در حوزه حمل و نقل در دنیا، ارایه خدمات در حداقل زمان و با کیفیت و سرعت است اما ایران در این حوزه با شرایط روز دنیا فاصله قابل توجهی دارد لذا نیاز به تدوین یک برنامه جدی در این زمینه احساس می‌شود که بهترین شیوه برای حل موضوع، فرصت دادن به بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر اصلاح قوانین در حوزه حمل و نقل و ترانزیت گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی مقصر هستند که مسیر ترانزیت از ایران به مسیرهای دیگری در حال تغییر است و مجلس برای حل این موضوع چه در حوزه قانونگذاری، نظارت یا موارد دیگر آمادگی لازم را دارد.