لوازم خانگی را میتوان یکی از مایحتاج اولیه شروع یک زندگی دانست، بطوریکه در زندگیهای امروزی از جنبه تجملاتی آن هم که عبور کنیم، تقریبا ۹۰درصد کارهای خانه با کمک این وسایل انجام میگیرد و لیست اقلامی که از این حوزه خریداری میشود رفته رفته مجهزتر میشود.
اما در ماههای اخیر، وقوع اتفاقاتی در کشور از بالارفتن قیمت دلار گرفته تا ممنوعیت واردات که محصولات لوازمخانگی نیز از آنها مستثنی نبوده سبب شده تا اکثر خانوادههای ایرانی به خصوص جوانانی که در شرف آغاز زندگی مشترک هستند با چالشهایی چون گرانی در بازار لوازم خانگی و حتی کمیاب بودن برخی برندها و در نهایت محدودیت انتخاب در این قبیل کالاها روبرو باشند.
با توجه به شرایط حاکم در کشور، شناسایی نقاط قوت و ضعف این حوزه از محصولات ساخت داخل، علاوه بر اینکه خریداران را در مسیر انتخاب محصول متناسب با سلیقه و انتظار ایشان یاری میکند، این امکان را به تولیدکنندگان داخلی نیز میدهد که با آگاهی و شناخت بیشتر با توقعات مصرفکنندگان در راستای بهبود کیفیت محصولات و حتی خدمات پس از فروش آن قدم بردارند تا رضایت و علاقه حاصل از سوی مصرفکنندگان کالاهای ساخت داخل، مشتریان را به استفاده و حمایت از کالای با کیفیت ایرانی سوق دهد.
از این رو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در حاشیه نمایشگاه لوازمخانگی با نظرسنجی از مراجعین این نمایشگاه به مطالعه وضعیت بازار لوازمخانگی کشور از دیدگاه مشتریان پرداخته است. در این تحقیق، از ۶۱۴نفر (متشکل از ۷۰درصد زن و ۳۰درصد مرد) در رده سنی ۲۸ تا ۳۶ سال با تحصیلات لیسانس پرسش صورت گرفته است.
موضوع توجه به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی، به خصوص در شرایط کنونی از اهمیت بسیاری برخوردار است که یکی از تاثیرات انکارنشدنی آن مربوط به حوزه توسعه اقتصاد و اشتغالزایی در کشور است بر این اساس سوال اول درباره تاثیر تولیدات داخلی بر توسعه اقتصاد و اشتغالزایی بود که نظر اکثریت پاسخدهندگان به این سوال بر صحت موضوع میافزاید.
پرسش بعدی درباره علت ترجیح لوازمخانگی ایرانی نسبت به رقبای خارجی بود و مزیت کالاهای ایرانی در مقایسه با تولیدات خارجی از نظر پاسخدهندگان مورد بررسی قرار گرفت. پاسخها نشان میداد که «اعتماد به تولیدات داخلی» با کسب ۳۱.۶ درصد و پس از آن «تکنولوژی» (با ۲۹.۲ درصد) و «تنوع محصولات» (با ۱۳.۷ درصد) مهمترین معیار انتخاب کالای ایرانی از سوی مشتریان بود.