تهران - ایرنا - وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: در میدان عمل باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کنیم و به‌جای استفاده از الفاظ زیبا در وصف آن با انجام کارها در مدرسه آن را محقق کنیم.

به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی در دیدار اعضای هیات‌امنای انجمن علمی اولیا و مربیان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، افزود: برای اجرای سند تحول بنیادین باید جذابیت ایجاد کنیم و اگر نتوانیم تقاضای سازمان‌یافته برای اجرای این سند در جامعه ایجاد کنیم نمی‌توان آن را به‌خوبی اجرا کرد.

 وی تعامل مدرسه با جامعه را ضروری دانست و افزود: تعامل بین مدرسه و خانواده‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی است، چون فقدان تعامل مناسب بین خانواده‌ها و فرزندان اهداف تعلیم و تربیت را دچار آسیب می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه باید کانون اصلی تحول، کسب تجربیات، فعالیت های فرهنگی، هنری و تربیتی، پیشرفت و حل‌وفصل مشکلات محله باشد.

حاجی میرزایی با یادآوری اینکه خانواده ظرفیتی مهم و والایی است که باید از ظرفیتش استفاده کرد، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده اغلب دانش آموزان معتقدند که خانواده‌ها آنها را درک نمی‌کنند و خانواده‌ها هم اعتقاد دارند که فرزندانشان آنان را درک نمی‌کنند و این فرآیند ناشی از سرعت تغییرات است.

وی خاطرنشان کرد: اگر جریان یادگیری متوقف شود اختلالات اجتماعی ایجاد می‌شود و خانواده‌ها توانایی انتقال ارزش‌ها را به نسل بعدی نخواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش مسئولیت اصلی تربیت را بر عهده خانواده‌ها دانست و اظهارداشت: هر اقدامی تربیتی که در مدرسه انجام می‌شود، ممکن است در خانواده از بین برود لذا انجمن‌های اولیا و مربیان در تقویت تعامل و هماهنگی بین خانه و مدرسه می‌توانند کمک کنند. انجمن اولیاء و مربیان می‌تواند سطح توانمندی‌های آموزش‌وپرورش را ارتقا دهد.

حاجی میرزایی فقدان توانمندی اعضای خانواده‌ برای گفت و گو و تعامل با یکدیگر را مشکل‌ساز برشمرد و تصریح کرد: اغلب خانواده‌ها حرفی برای گفتن با یکدیگر ندارند و این خطر بسیار بزرگی است و خانواده را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است در این اندیشه هستیم که سازمان انجمن اولیاء را تشکیل دهیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان اینکه آموزش‌وپرورش باید مساله اول هر استان باشد و مدرسه باید مساله اول هر محله باشد، گفت: مدرسه نباید از جامعه بریده و روابطی خشک داشته باشد بلکه باید یک ارتباط مؤثر داشته باشد و کانون اصلی تحول، کسب تجربیات، فعالیت های فرهنگی، هنری و تربیتی، پیشرفت و حل‌وفصل مشکلات محله باشد.  

در ابتدای این نشست  اعضای هیات‌امنای انجمن اولیاء و مربیان در خصوص به این موضوع تاکید کردند که انجمن اولیاء و مربیان منشا تحولات خوبی در نظام تعلیم و تربیت است، سرمایه انسانی ارزشمندترین سرمایه‌ای است که انجمن اولیاء در اختیار دارد، مهم‌ترین نهاد اجتماعی نهاد خانواده است فضای عاطفی اخلاقی مذهبی علمی  زمینه‌ساز رشد است، سو مدیریت و مشکلات اقتصادی دو عامل طلاق و همچنین آسیب‌ها در جامعه است، عدم استفاده از صاحب‌نظران در انجمن‌های اولیا و مربیان ضررش متوجه خانواده‌ها خواهد شد.