به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی امروز یکشنبه در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری که در سالن کنفرانس دفتر وزیر برگزار شد، گفت: امید است بتوانیم به زمینههای مشترکی برای توسعه همکاریها بین وزارت آموزشوپرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دست پیدا کنیم.
وی افزود: به دنبال یافتن زمینههای همکاری هستیم و ترجیح میدهیم به نقطه مشترک مطلوب بین آموزشوپرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برسیم و با انرژی برای دستیابی به این هدف تلاش میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه از همان روزهای آغازین کار در وزارت آموزشوپرورش برای همکاری با معاونت علمی و فناوری صحبت کردم و تأخیر آن تا به امروز به دلیل درگیریهای شروع سال تحصیلی و برخی مشکلات دیگر بود، اظهار کرد: وزارت آموزشوپرورش تلاشهایی را برای تغییر مسیر خود آغاز کرده است؛ زیرا در حال حاضر آموزشوپرورش کشور بهصورت جریان دانشمحوری است و نظام سنجش هم بر همان شکل پیشین استوار است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به مفاهیم سند تحول بنیادین اظهار کرد: در سند تحول پیشبینیشده است که از آموزش به سمت تربیت برویم و تربیت تمام ساحتی داشته باشیم. یکی از این ساحتها، ساحت علم و فناوری است که برای دستیابی به این هدف مهم نیاز است اقداماتی صورت گیرد و بسترهای پیشرفت فراهم شود.
وی تصریح کرد: در ادامه همکاری با معاونت علمی و فناوری اعضا مشخص خواهند شد تا موارد مطرحشده همچون طرح شهاب، پژوهش سراهای دانشآموزی، مدارس استعدادهای درخشان، استارتاپ ها و...را پیگیری کنند.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری بسیار راهگشا اقدام میکند و در تلاش هستیم تا این ارتباط را تعمیق و گسترده کنیم، اظهار کرد: نتایج آزمونهای تیمز و پرلز باعث شده تا به فکر پیشرفت در این آزمونها باشیم.
در ادامه این نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش به بیان پیشنهادهایی در راستای همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداختند که مقرر شد با تشکیل کارگروه های مشترک و با تعیین مسیولیت هر برنامه، اقدامات مورد نظر انجام گیرد.
ستاری:آمادگی شرکتهای دانشبنیان و استارتاپ ها برای همکاری با آموزشوپرورش
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور در نشست با اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش از آمادگی شرکتهای دانشبنیان و استارتاپ ها برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
سورنا ستاری در دیدار با اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: باید ارزیابی از هدف آموزش دانشآموزان داشته باشیم که برای پاسخ به این پرسش نیازمند یک مدل بومی هستیم.
وی بابیان اینکه در حال حاضر مدل غربی برای دانشگاه داریم و دانشجویان و دانش آموزان آموزشهایی می ببینند که با محیط اطراف آنها سنخیتی ندارد، اظهار کرد: به دنبال برنامههای هستیم که آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان داده شود که مشکلات جامعه را برطرف کند و بومیسازی شده باشد.
ستاری بابیان اینکه باید نظام آموزشی نوین در کشور بومی شود، گفت: با همکاری بین وزارت آموزشوپرورش و معاونت علمی و فناوری الگوسازی انجام دهیم و منظور از آموزش را تعریف میکنیم تا نشان داده شود آموزش مدنظر ما چیست.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور تأکید کرد: در حال حاضر تنها مشکل مالی نیست، بلکه مسئله نوع تفکر است که باید حل شود و اینکه مشخص شود هدف از آموزش دانش آموزان چیست.
وی بابیان اینکه پژوهش سراها تجربه موفقی است که با آموزشوپرورش داشتهایم، گفت: در فرایند تجهیز پژوهش سرا تمام تجهیزات ایرانی خواهند بود. درخواست میکنم در آموزشوپرورش توجه ویژهای به پژوهش سراها شود.
ستاری تصریح کرد: باید شبکه آزمایشگاهی در آموزشوپرورش ایجاد کنیم تا پژوهش سراها فعالتر شوند و محققان بتوانند برای استفاده از تجهیزات به پژوهشسراها مراجعه کنند.
معاون علمی و فناوری با اشاره به مدارس استعدادهای درخشان، اظهار کرد: باید مشخص شود برای دانش آموزان سمپاد چه برنامه ای در نظر گرفته خواهد شد و البته به این معنی نیست که برچسب نخبه داشته باشیم.
ستاری با اشاره به بازار آموزشوپرورش، اظهار کرد: بسیاری از شرکتهای دانشبنیان و استارتاپ ها آمادگی همکاری با آموزشوپرورش را دارند. همچنین توسعه استارتاپ های خدماتی میتواند به آموزشوپرورش کمک کند، البته نه باهدف اینکه آموزشوپرورش پولی پرداخت کند.
وی افزود: استارتاپ هایی داریم که در حوزه خدماتی و تکنولوژی میتوانند بهخوبی آموزشوپرورش را کمک کنند.
معاون علمی و فناوری با اشاره به تکنولوژیهای ساخت مدارس، اظهار کرد: ایدههای متعدد در ساخت مدارس داریم که میتوان بهجای کانکس از آنها استفاده شود و در مدت کوتاهی مدارس ساخته شوند.
ستاری در پایان تأکید کرد: در زمینه های الگوسازی، مشخص شدن هدف و تکلیف پژوهش سراها، مدارس استعدادهای درخشان و طرح شهاب آماده همکاری با وزارت آموزشوپرورش هستیم.
نظر شما