به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه آزاد، بیژن رنجبر در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش در واحد تهران شمال اظهار کرد: دانش و دانشگاه در ایران از جایگاه برجستهای برخوردار است و اندیشمندان این سرزمین میتوانند تمدن نوین اسلامی را تشکیل دهند. درونمایه غربگرا باید از دانشگاهها خارج شود و اساتید انقلابی نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند و دانشگاه اسلامی را به معنای حقیقی کلمه رقم بزنند.
وی افزود: اسلامی شدن دانشگاهها، یکی از موضوعاتی است که باید بهطور جدی آن را دنبال کنیم. رویکرد دانشگاهها باید در جمهوری اسلامی، توحیدی باشد. کارکرد دانشگاهها در نظام غربیها تولید دانش(پژوهش)، انتقال دانش (آموزش) و اشاعه نشر آموزش (خدمات آموزشی) است، اما دانشگاه در تراز اسلامی باید به دنبال تعلیم و تربیت بر مبنای اسلام باشد.
رنجبر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی الگوی دانشگاههای تقاضامحور و تحولگرا است، گفت: اقتصاد وابسته به نفت و سهم اندک تولیدات دانشبنیان از تولید ناخالص ملی و رشد کمی در تولیدات علمی- نوآوری پایین از جمله چالشها و مشکلات اصلی دانشگاههاست که دانشگاه آزاد به دنبال برطرف کردن این مشکلات است و به سوی دانشگاه نسل چهارم حرکت میکند.
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: راهبرد تحول دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تحول کلان و خُرد بوده و مدل راهبردی تحول دانشگاه برمبنای اشتغالآفرینی دانشبنیان، تولید ثروت و کاربردیسازی دانش، راهاندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط دانشبنیان است.
رنجبر ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی، تحول در نظام یادگیری و آموزش اتفاق افتاده است. تمرکز بر نیازمندیها و تقاضا، ارزشگذاری و ارزشیابی، رشتههای تحصیلی و تخصصها، جذب هیات علمی و روشهای یادگیری و مهارت افزایی از زیرشاخههای نظام یادگیری و آموزش در این دانشگاه است.
وی افزود: در نظام پژوهش و فناوری تحول خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده؛ به طوری که تمرکز بر نیازمندیها ، تقاضا و بودجهریزی پژوهشی از جمله کارهایی است که در نظام پژوهش و فناوری انجام شده است. راهبردهای اصلی توسعه فناوری در دانشگاه آزاد، شبکهسازی در بستر علم و فناوری، تامین زیرساختها و تجهیزات پیشرفته و حمایت از توسعه و تجاریسازی فناوری و مدیریت ریسک است.
قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهش و فناوری وجود داشت، اما امسال این معاونت به چهار معاونت راهبردی شامل «علوم انسانی و هنر»، «کشاورزی، علوم و مهندسی»، «تحقیقات، فناوری و نوآوری»، «علوم پزشکی» و «پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی» تبدیل شده و این به معنای تحول اساسی در دانشگاه آزاد اسلامی است و در آینده نزدیک شاهد پیشرفتهای شگرف این دانشگاه در حوزه علم و فناوری خواهیم بود.
پدافند غیرعامل به رفع بحرانهای بشریت کمک میکند
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال اظهار کرد: تاکنون به ۲۴ استان سفر کرده و با اساتید ۸۰ واحد دانشگاه آزاد در حوزه علوم انسانی نشست داشتهایم و به نتایج خوبی در حوزه علوم انسانی دست پیدا کردهایم.
وی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل یکی از ماموریتهای پروژه پایش در واحد تهران شمال است، افزود: پدافند غیرعامل، دفاع غیرنظامی است که به جنگافزار نیاز ندارد و میخواهد از تلفات انسانیِ محتمل پیشگیری کند. در واقع پدافند غیرعامل، رویکردی پیشگیرانه است و میخواهد آسیبهای هنگام بحران را به حداقل برساند. اعلام خبر و هشدارهای به موقع از کارهایی است که در این حوزه انجام میشود و همه مردم اعم از دانشجو، استاد، کاسب و... در آن نقش دارند.
خسروپناه ادامه داد: بشر با بحرانهای خانمانسوز درگیر است و باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه انجام دهد و خود را از تلفات احتمالی صیانت کند. کاهش آسیبپذیری و ارتقای پایداری ملی با پدافند غیرعامل امکانپذیر است. بحرانها به دو دسته انسانی و طبیعی تقسیم میشود و پدافند غیرعامل به هر دو دسته میپردازد که فلاسفه، از تعبیر شرور طبیعی و شرور انسانی در این زمینه استفاده میکنند.
وی خاطرنشان کرد: از جملههای بحرانهای بشریت میتوان به بحران خودناشناسی، بحران تنهایی، بحران بیگانگی، بحران ماده گروی، بحران شکاکیت، بحران احساسگرایی، بحران مدزدگی، بحران مصرفزدگی، بحران گسست نسلی، بحران محیط زیست، بحران انرژی، بحران نارضایتی افکار عمومی، بحران شتاب زدگی، بحران فاصله علم از جامعه، بحران علم زدگی، بحران تساهل و... اشاره کرد و در این زمینه پدافند غیرعامل میتواند برطرف کننده این بحرانها باشد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد عنوان کرد: علوم انسانی نقش پررنگی در کمک به پدافند غیرعامل دارد. علوم انسانی تدریس شده در دانشگاهها و علوم اسلامی تدریس شده در حوزههای علمیه باید به هم پیوند بخورند و در زمینه پدافند غیرعامل کمک کنند.
خسروپناه گفت: اساتید علوم انسانی در حال حاضر در زمینه پدافند غیرعامل چقدر کار پژوهشی کردهاند؟ نمره خوبی قطعا به خود نمیدهند. علت، این است که اساتید، کرسیهای نظریهپردازی برگزار نمیکنند و مقاله کم مینویسند. دانشآموختگان رشته مهندسی کامپیوتر نمیتوانند بحرانهای خانواده و مجازی را حل کنند، اما پژوهشگران علوم انسانی توانایی حل بحرانهای مختلف را دارند و میتوانند کمک خوبی به پدافند غیرعامل کنند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: پایاننامههای بسیار خوبی در دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور تدوین شده که میتواند به حل مشکلات کشور کمک کند. با اجرای کامل طرح پایش شاهد پژوهشهای کاربردی فراوانی در سطح کشور خواهیم بود.