وزیر امور خارچه هند در سفری سه روزه به تهران با رییس جمهوری دیدار کرد و در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور درباره مسائل مختلفی از جمله توسعه بندرچابهار گفت‌وگو و مذاکره صورت گرفت.

تهران-ایرنا- «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند با هدف شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و هند روز یکشنبه اول دی ماه ۱۳۹۸ به تهران سفر کرد.

سفر جایشانکار به ایران چند روز پس از انتشار سخنان یک مقام ارشد در وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر موافقت آمریکا با اعطای معافیت محدود به هند برای توسعه بندر چابهار انجام گرفت.

وزیر امور خارجه هند در این سفر سه روزه به تهران با «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران دیدار و دو طرف در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور درباره مسائل مختلفی از جمله توسعه بندر چابهار گفت‌وگو کردند.

در این دیدار روحانی برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و هند را موجب تحرک در مسیر توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور دانست و اعلام کرد که تکمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان و اتصال آن به راه آهن سراسری ایران می‌تواند علاوه بر ارتقای جایگاه بندر چابهار، موجب تحول در همکاری‌های تجاری منطقه و انتقال کالا از مسیری کوتاه‌تر و ارزان‌تر شود که تلاش مضاعفی برای تحقق آن در حال انجام است. وزیر خارجه هند هم بر حفظ و توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف به ویژه تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

متن کامل خبر این دیدار را اینجا ببینید.

جایشانکار با همتای ایرانی خود «محمد جواد ظریف» نیز دیدار و دو طرف در خصوص آخرین تحولات روابط مشترک، مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو و تبادل نظر کردند.

در پایان نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و هند که نمایندگان وزارتخانه‌ها و نهادهای سیاسی، اقتصادی، تجاری، بانکی، حمل و نقل و کشتیرانی دو کشور حضور داشتند، سند توافقات به امضای روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند رسید.

رسانه های هند بلافاصله به صورت گسترده اخبار مربوط به دیدار جایشانکار با ظریف را انعکاس دادند و مهمترین دستاورد این سفر را توافق دو طرف برای تسریع در اجرای پروژه چابهار اعلام کردند.

وزیر خارجه هند در دومین روز سفر خود با دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و همچنین سوابق دیرینه روابط دو کشور گفت: تهران و دهلی می توانند با تقویت روابط در همه سطوح ضمن تامین منافع دو کشور نقش مهمی در مهار و مدیریت بحران های منطقه ای ایفا کنند.

سابرامانیام جایشانکار هم اعلام کرد که همکاری مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار و ایجاد زیرساخت های جدید در حوزه انرژی وتجارت، ترانزیت کالا و ...‌. تاثیر قابل توجهی در شکوفایی اقتصادی منطقه به عنوان یکی از ضرورت های مهم ایجاد ثبات و امنیت به دنبال خواهد داشت.

وزیر خارجه هند همچنین با اشاره به دیدارش با وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت:‌ با «محمد اسلامی» با هدف ارزیابی پیشرفت در پروژه های اتصال دیدار کرده ام که در این دیدار بر عزم دو طرف بر پیشرفت هر چه سریع تر تاکید مجدد شد.

در تمام دیدارهای وزیر خارجه هند با مقامات ایرانی، مساله بندر چابهار مطرح شد و در پایان این سفر سه روزه،  ایران و هند بر تسریع در انجام پروژه چابهار به توافق رسیدند.

رسانه های هندی دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران را پوشش دادند؛ یکی از گزارش های این رسانه ها را اینجا می‌توانید ببینید.