تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه جبران مساله کسری آموزشی دانش آموزان به علت تعطیلی مدارس به عنوان یک مساله مهم و اساسی مطرح است، به همین دلیل با تشکیل یک کارگروه ویژه، چندین پیشنهاد برای جبران این مساله ارائه دادیم.

رضوان حکیم زاده روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص چاره مشکل کسری آموزشی به دلیل تعطیلات غیرمترقبه و پدیده آلودگی هوا، گفت: در معاونت ابتدایی چون تعطیلات غیرمترقبه به یک موضوع طبیعی تبدیل شده است، کارگروهی را تشکیل دادیم و به تدوین یک برنامه جبرانی نظام‌ مند فکر می ‌کنیم که بتواند به عنوان راهنمای عمل کمک کند.
وی تصریح کرد: برای جبران درس های عقب افتاده دانش آموزان به خاطر پدیده آلودگی هوا و تعطیلی مدارس، کارگروه ویژه ای تشکیل شد و طبق نظرات کارشناسی و براساس تصمیم های این کارگروه و با توجه به شرایط تعطیلی مدارس در دو بخش اقدامات بلند و کوتاه مدت تدوین شده است.
حکیم زاده ادامه داد: در اقدامات کوتاه مدت یک بسته پیشنهادی تدوین شده است که براساس این بسته مدارس می توانند یکی از راهکارهای پیشنهادی را برای جبران تعطیلات غیرقابل پیش بینی مدارس انتخاب کنند و با توجه به شرایط مدرسه و دانش آموزان این راهکار را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: این اقدام کوتاه مدت شامل تغیرات در زمان آموزش و طراحی زمان آموزش است که می تواند مورد نظر مسئولان مدارس قرار گیرد؛ البته افزایش ساعات روزانه مدارس و استفاده از ظرفیت روزهای پنجشنبه و تغییرات در زمان آموزش از دیگر پیشنهادهای این کارگروه است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین مشارکت با خانواده ها و استفاده از بستر فناوری های مطلوب و مجاز از دیگر راهکارهای پیشنهادی براساس اقدامات کوتاه مدت در این کارگروه است که امید است والدین هم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

کلاس درس معکوس شیوه ای موفق
وی اضافه کرد: البته با توجه به اینکه شیوه های نوینی در آموزش و پرورش هم وجود دارد که نمونه آن استفاده از کلاس درس معکوس است می تواند در این زمینه کارساز باشد.  براساس کلاس درس معکوس، معلم معمولا طبق یک شیوه علمی که در حال حاضر رواج پیدا کرده است، تدریس خود را ضبط و در اختیار دانش آموز قرار می دهد و دانش آموز موظف به گوش دادن به این تدریس است و پس از آن در ساعت حضور دانش آموز در کلاس، معلم به اشکالات وی رسیدگی می کند.
حکیم زاده با بیان اینکه پژوهش های متعددی درباره استفاده از کلاس درس معکوس انجام شده است، اظهار داشت: این شیوه، موفق بوده است و می تواند به عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی برای جبران درس های عقب افتاده دانش آموزان در زمان آلودگی و هر حادثه غیرمترقبه باشد.
وی اضافه کرد: مجموعه هایی از راهکارهای پیشنهادی در کارگروه تدوین شده است؛ اما در نهایت شورای مدرسه باید در رابطه با هر مدرسه با توجه به شرایط دانش آموزان تصمیم متقضی را اتخاذ کند. با توجه به اینکه دانش آموزان در مدرسه نیستند و معلمان هم بخاطر آلودگی هوا به تبع حضور نخواهند داشت، انتظار می رود این موضوع به شکل مطلوبی پیش برود که از تمام فرصت های باقیمانده سال تحصیلی به بهترین شیوه استفاده شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در نهایت پس از تصمیم گیری کارگروه، شورای مدرسه جلسه ای با مدیران و معلمان برای جبران این عقب افتادگی درسی دانش آموزان برگزار می کند و تصمیم درست گرفته می شود؛ چرا که پیشنهادات اساسی داده شده است و انتخاب استفاده از هر پیشنهاد با خود مدرسه خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: البته با توجه به اینکه مدارس، شرایط متفاوتی دارند و جمعیت کلاس‌ها مختلف است، هر مدرسه‌ای با توجه به اقتضائات خاص خود، این موضوع را مدیریت خواهد کرد؛ اما این برنامه جبرانی کمک می ‌کند تا مدارس بدانند از چه راهکارهایی می‌توانند برای حل مشکل استفاده کنند.

وی در عین حال اظهار داشت: به جز تعطیلات رسمی در تقویم کشور، اگر تعطیلات غیرمترقبه ناشی از حوادثی مانند سیل و زلزله باشد، مدیران باید برای جبران کمبود ساعات آموزشی فعالیت جدی داشته باشند تا دانش آموزان تا پایان سال تحصیلی  با مشکل و چالش درسی مواجه نشوند.
حکیم زاده تاکید کرد: البته اقدامات بلندمدت هم برای این حوادث غیرمترقبه د اریم که چون تعطیلی مدارس تنها به مساله آلودگی هوا مربوط نمی شود و کشور در معرض بلایای طبیعی است این امکان وجود دارد در مناطقی از کشور مدارس بخاطر زلزله، سیل، برودت و آلودگی هوا تعطیل شود، لازم است  یک برنامه بلندمدت هم در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: به طور یقین تعطیلات غیرمترقبه باعث می‌شود که دانش آموزان در فرایند یادگیری درسی دچار چالش شوند اما در بحث آلودگی هوا و تعطیلی مدارس، یک موضوع محوری وجود دارد که آن هم سلامت دانش‌آموزان است.
حکیم زاده تصریح کرد: چون برنامه درسی از قبل برنامه‌ ریزی می‌شود، ساعت مشخصی برای یادگیری آن پیش ‌بینی می‌شود و زمانی که تعطیلات مدارس زیاد می‌شود، به طور طبیعی هر معلمی که باشد دچار چالش می‌شود و نقطه امید ما، ایثار معلمان است.