تهران- ایرنا- روزنامه الوطن سوریه روز یکشنبه در مقاله ای نوشت که امریکا با هدف هموار کردن زمینه برای اجرای طرح معامله قرن، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همراهان وی را ترور کرد.

این روزنامه در این مقاله با عنوان " معامله قرن سلیمانی و همراهانش را ترور کرد؛  آیا جامعه عربی و بین المللی بیدار برای مقابله با توطئه معامله قرن وجود دارد؟ " به قلم نعیم ابراهیم افزود که این اقدام جنایتکارانه آمریکا در راستای هموار کردن اجرای طرح دولت آمریکا برای سازش بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی با عنوان معامله قرن و در نهایت از بین بردن فلسطین و بنا کردن کشور یهود بر ویرانه های خانه های فلسطینی ها است.  

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه جاری در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.
در این مقاله با اشاره به سفر "آوی پرکوویچ" فرستاده امریکا به خاورمیانه و سرزمین های اشغالی آمده است: وی پس از منصب جدید خود هفته گذشته برای اولین بار به اسرائیل سفر کرد.  
پیش از این جیسون گرینبلات فرستاده امریکا به خاورمیانه بود که در ماه نوامبر ۲۰۱۹ از سمت خود کناره گیری کرد.  
الوطن سوریه افزود : بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پرکوویچ دیدار کرد و در این دیدار نقشه های آمریکا برای سازش بین فلسطین و اسرائیل را که به معامله قرن معروف است، مورد بررسی قرار داد.  
نویسنده با اشاره به اینکه دیدار پرکوویچ همزمان در کوران تحولات منطقه که در راس آنها ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابو مهدی المنهدس معاون حشد الشعبی عراق و تعدادی از همراهانش توسط نیروهای آمریکایی در بغداد بود، انجام شده است، به روند اجرای طرح معامله قرن اشاره کرد و افزود : قرار بود دولت آمریکا در سال گذشته این طرح را که پیش از اعلام رسمی جنجالی شد، رونمایی کند اما این کار را به دلیل انتخابات اسرائیل و استقرار دولت جدید در این کشور به تعویق انداخت.  
در همین حال روزنامه جروزالم پست اسرائیل در مطلبی به این موضوع اشاره کرد که دولت آمریکا می تواند این طرح را پیش از انتخابات اسرائیل که قرار است در ماه مارس آینده برگزار شود، منتشر کند اما آمریکا باید یکی از این دو انتخاب را بررسی کند.  
اول اینکه انتظار این نقشه به رغم بن بست رسیدن سیاسی در اسراییل امکان موفقیت آن را تهدید می کند.  
دوم اینکه صبر کردن تا پس از انتخابات اسرائیل در ماه مارس ممکن است بازهم آن را به بن بست برساند. باید اضافه کرد که انتشار این طرح خیلی دیر خواهد بود و به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در نوامبر آینده برگزار می شود، نزدیک خواهد شد.  
نویسنده مطلب با طرح این سوال که اینکه آیا ترور سلیمانی و المهندس می تواند معادلات منطقه و معامله قرن را تغییر دهد؟  افزود: دولت ترامپ همانند دولت های قبلی آمریکا از هیچ تلاشی برای تغییر قوانین بازی و تحمیل توطئه قدیمی در سناریوهای جدید خود برای از بین بردن مسئله فلسطین دریغ نمی کند.  
وی در ادامه اضافه کرد: ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همراهان وی و آنچه قبل از این عملیات اتفاق افتاده است از جمله اجرای سیاست عادی سازی بین برخی از مقامات عرب و دشمن صهیونیستی از توطئه هایی است که به صورت پنهانی و علنی  ساخته می شود تا مقاومت و حامیان آن و عزت و شوکت آنها را بشکند و آنچه  که خواست امپریالیسم آمریکا و دشمن صهیونیستی است را تحمیل کنند و آنچه که برای شهرک سازی برنامه ریزی شده است را اجرا و با پایان دادن بر مسئله فلسطین کشور یهود را بر ویرانه های مردم فلسطین بنا کنند همانطور که امپراتوری ایالات متحده آمریکا را بر ویرانه های سرخپوستان آمریکایی ساختند.