به گزارش روز دوشنبه وزارت راه و شهرسازی، «خیراله خادمی» اضافه کرد: اکنون طول خطوط اصلی ریلی کشور ۱۱هزار کیلومتر است که با احتساب خطوط فرعی و آنتنی طول کل شبکه ریلی کشور به ۱۴هزار کیلومتر میرسد. همچنین احداث ۹۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید در برنامه کاری این شرکت قرار دارد.
وی افزود: از ۹۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی تحت برنامه، نزدیک به ۳۳۰۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد که حدود ۳۰ درصد ریلهای موجود کشور را تشکیل میدهد.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از این میزان حدود ۹۸۰ کیلومتر در اولویت برنامه کاری این شرکت قرار گرفت که شامل اتصال ریلی به کشورهای ترکمنستان و افغانستان، همچنین اتصال پنج مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گیلان و آذربایجان شرقی از مسیر جدید به شبکه ریلی بود که سرانجام این پنج مرکز استان در سالهای ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
وی گفت: برای اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی از مسیر جدید، راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز در دستور کار قرار داشت که میانه-بستانآباد به بهرهبرداری رسید و طبق وعده رئیس جمهوری تلاش میشود ۴۴ کیلومتر باقیمانده تا تبریز تا پایان سال مالی ۹۹ در صورت تامین منابع لازم به بهرهبرداری برسد.
خادمی با بیان اینکه «طبق برآورد انجام شده، ارزش ریالی روز این پنج پروژه بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان است» گفت: این حجم از سرمایه گذاری رقم قابل توجهی است و امیدواریم از این مسیرها به خوبی برای رفاه عمومی و انتقال بار و مسافر استفاده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل راهآهن خواف-هرات تا نقطه صفر مرزی در ایران گفت: در صورت برقراری شرایط مناسب امنیتی در افغانستان و تامین منابع لازم این خط به طول ۱۳۹ کیلومتر به بهرهبرداری میرسد.
وی گفت: بر اساس پیشبینیها تا پایان امسال یا بهار سال آینده، مجموع خطوط ریلی در دست بهرهبرداری به ۱۱۰۰ کیلومتر میرسد که البته این حجم از پروژه بدون احتساب تلاشها و اقدامات شرکت راه آهن در خصوص احداث خطوط دوم، سوم و چهارم است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: عملیات اجرایی اتصال استانهای اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور از پیشرفت خوبی برخوردار هستند و در اولویت برنامه بهرهبرداری قرار دارد.