مهدی نامدار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳۵ مدرسه مستقل و ضمیمه شبانهروزی در استان داریم که به تناسب ظرفیت و وجود امکانات و تجهیزات، طرحهای خودکفایی در حدود ۵۰ مدرسه فعال است.
وی افزود: اجرای طرحهای خوداتکایی در هر مدرسه به ظرفیت و میزان علاقمندی دانش آموزان بستگی دارد و براساس آن طرحهای مورد نظر مشخص و آموزشهای لازم توسط مربیانی مجرب و متخصص ارائه میشود و پس از آن خود دانش آموز اقدام به فعالیت در آن رشته میکند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: هم اکنون در مدارس شبانهروزی استان طرحهای مختلفی از جمله پرورش قارچ، بوقلمون، بلدرچین، کاشت زعفران و رشتههای هنری همانند معرقکاری، خاتمکاری، کیفدوزی، کلاشبافی و فرشبافی فعال شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون تولیدات زیادی از این دانشآموزان در رشتههای مختلف به فروش رسیده است، یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این طرح علاوه برغنی سازی اوقات فراغت و بیکاری دانشآموزان، آموزش شغل و حرفه، درآمدزایی برای دانشآموزان و خانوادههای آنها و احیای شغلهای بومی است.
نامدار تاکید کرد: در راستای تداوم اجرای طرحهای خوداتکایی و مهارتآموزی دانشآموزان، اواخر امسال نمایشگاه و فروشگاه محصولات و دستاوردهای طرح های خوداتکایی به صورت استانی دایر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با برنامهریزیهای انجام شده این نمایشگاه قرار است ۱۳ تا ۱۶ اسفند در سنندج برپا شود، هدف از برپایی نمایشگاه را معرفی طرحهای خوداتکایی مدارس و نتایج حاصل از اجرای آنها، ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموزان مدارس شبانه روزی و فراهم کردن زمینه تبادل تجربه میان کارگاههای خوداتکایی اعلام کرد.
در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار دانشآموز کردستانی در مدارس شبانهروزی کردستان مشغول به تحصیل بوده که بیش از هفت هزار نفر از این تعداد خوابگاهی هستند.