پژوهش فرهنگ، هنر و ارتباطات، ابتدا روندهای موثر بر آینده خبر را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب شناسایی و به تعیین عدمقطعیتهای کلیدی خبر پرداخته است؛ سپس آینده محتمل خبر صدا و سیما در پنج سال آینده شناسایی کرده و از بین سناریوهای محتمل خبر صدا و سیما، سناریوی مطلوب را برای خبر صدا و سیما تبیین کرده است.
شناخت آینده تولید و انتشار خبر در صدا و سیما را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب، هدف اصلی این پژوهش بوده است.
پژوهشگر این اثر پس از اشاره به شکلگیری میدان رقابت خبری بین رسانههای جدید با رسانههای سنتی، تحولات خبری پس از رشد فناوری و رقابت رو به رشد رسانه های آنلاین با صدا و سیما را بررسی کرده به تغییر مفهوم خبر انحصاری و فوری با فعالیت کاربران، ایجاد اکوسیستم جدید خبری و تقاضا محور شدن مصرف خبری در رسانههای اجتماعی و همچنین، تأثیر تغییرات فناوریهای نوین بر تولید و توزیع خبر پرداخته است.
بر اساس اعلام روز سه شنبه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در این پژوهش همچنین تغییرات درگردش کار سردبیری، تغییرات در شیوههای جمعآوری اخبار، شتاب در الگوهای زمانی تولید محتوا و همگرایی عملیات تولید و توزیع محتوا ازجمله ابعاد تغییرات در حوزه تولید و توزیع خبر بررسی شده است.
این پژوهش مهمترین روندهای موثر بر آینده خبر صدا و سیما را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب به کاربر، بررسی میکند و از میان آنها، ۴ سناریو با عناوین «شکاف خبری»، «شوک خبری»، «مرجعیت خبری» و «تورم خبری» را برای آینده رسانه ملی طراحی میکند.
مطابق یافتههای این پژوهش، از بین سناریوهای قوی، سناریوی مرجعیت خبری به عنوان سناریو مطلوب خبر صدا و سیما در پنج سال آینده شناخته شده است که براساس آن، صداوسیما در پنج سال آینده با شیوههای نوین مانند دادهکاوی و علوم شناختی میتواند به ذائقهسنجی مخاطب بپردازد و به لحاظ امکان پخش گسترده صوت و تصویر خبر در فضای آنالوگ و فضای دیجیتال بر فضای خبری تسلط داشته باشد و همچنین با تهیه، تحلیل و تفسیرهای متنوع یعنی فراخبر، به جریانسازی رسانههای و خبری بپردازد.
هادی البرزی دعوتی، پژوهشگر این طرح، راهکارهای کاربردی برای آینده خبر صدا و سیما را نیز در این تحقیق ارائه کرده است.