۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 83031543
T T
۰ نفر

شناسايي 30 روند اصلي موثر بر آينده خبر صدا و سيما

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 83031543
شناسايي 30 روند اصلي موثر بر آينده خبر صدا و سيما

تهران- ايرنا- 30 روند اصلي موثر بر آينده خبر صدا و سيما در 5 سال آينده سوژه تحقيق دانشجوي دكتري دانشگاه آزاد اسلامي شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، هادي البرزي در جلسه دفاع از رساله دكتري خود با عنوان «آينده پژوهي خبر با توجه به تغيير ماهيت مخاطب به كاربر» سه ذهنيت كاربرمحور، مخاطب محور و مخابرمحور در خصوص تغيير ماهيت مخاطب را مطرح كرد.
وي در اين پژوهش آورده كه در ذهنيت اول (كاربرمحور) موضوع توليدكنندگي مخاطب، پويا و گزينشگر شدن مخاطب و دسترسي مخاطب به خبر در هر كجا و هر زمان به خبر در بالاترين سطح موافقت قرار دارد، در اين ذهنيت به موضوع تغيير ذائقه مخاطب خبر و نيازهاي خبري توجه شده است. با توجه به نظريه ارتباطات خودگزين مي‌توان اين ذهنيت را اينگونه تحليل كرد كه مخاطب قدرتمند شده است و ويژگي توليدكنندگي و منتشركنندگي را علاوه بر مصرف خبر كسب كرده است. اين ذهنيت سرعت شبكه‌هاي اجتماعي را نسبت به دقت و صحت خبري آن‌ها ترجيح مي‌دهد
البرزي در بررسي ذهنيت دوم به موضوع دقت و صحت خبري و ترجيح آن بر سرعت خبري رسانه هاي اجتماعي اشاره كرده و گفته بالاترين سطح موافقت را اين بخش داشته است.
در بخش ذهنيت سوم كه مخابرمحور نام‌گذاري شده آمده است كه موضوع سرعت خبري اهميت بالايي دارد و افراد داراي اين ذهنيت در خصوص مخاطب معتقدند كه رقابت خبري بر سر ثانيه و دقيقه است. اين گروه معتقدند كه مخاطب در حال حاضر بيشتر منتشر كننده اطلاعات است و قدرت انتشاردهندگي مخاطب مهمتر از توليدكنندگي خبر است.
البرزي گفته كه به طور كلي اين سه ذهنيت با هم مشابهت ها و افتراق هايي دارند. ذهنيت مخاطب محور به طور كلي مخاطب را داراي يك كاركرد مصرف كنندگي خبر تلقي مي‌كند، ذهنيت مخابرمحور مخاطب را داراي دو كاركرد مصرف كنندگي و منتشركنندگي خبر توصيف مي‌كند و ذهنيت كاربر محور سه كاركرد داشته و علاوه بر دو كاركرد مصرف كنندگي و منتشركنندگي خبر، مخاطب را داراي كاركرد مهمتر توليدكنندگي خبر نيز مي داند.
در بخش ديگري از رساله اين دانشجوي دكتري آمده كه به نظر مي رسد كه شباهت هر سه اين ذهنيت ها با يكديگر در مصرف كنندگي خبر است، اما افتراق هاي ذهنيت مخاطب محور با مخابرمحور در منفعل و فعال ديدن مخاطب است، مخابرمحورها برخلاف مخاطب محورها مخاطب را فعال دانسته كه مي تواند خبرهاي خود را انتخاب، دروازه باني و حتي و براي ديگران ارسال كند. ذهنيت كاربر محور، اما به كلي معتقد است كه ماهيت مخاطب عوض شده و به كاربر تغيير كرده است.
در بخش پاياني اين پژوهش آمده كه براساس اين سناريو صداوسيما در 5 سال آينده با شيوه‌هاي نوين مانند داده كاوي و علوم شناختي مي‌تواند به ذائقه سنجي مخاطب بپردازد و به لحاظ امكان پخش گسترده صوت و تصوير خبر هم در فضاي آنالوگ و هم فضاي ديجيتال بر فضاي خبري تسلط خواهد داشت و با تهيه تحليل و تفسيرهاي متنوع يعني فراخبر به جريان سازي رسانه‌اي و خبري مي‌پردازد.
«اكبر نصراللهي» استاد راهنماي اين رساله دكتري نيز با اشاره به تغييرات گسترده در تكنولوژهاي ارتباطي و محيط پيرامون رسانه از جمله تغيير در آرايش رسانه اي و تحولات گسترده در مخاطبان و دسترسي ها و منابع و مصرف رسانه اي آنها، بر ضرروت توجه رسانه ها به ويژه صداوسيما به اين تغييرات و داشتن برنامه در اين موارد تاكيد كرده است.
به گفته نصراللهي همه چيز در حال تغيير است و اگر رسانه ها به ويژه رسانه هاي خبري اين تغييرات را شناسايي، پيش بيني و براي آن در خود تغيير ايجاد نكنند حذف و يا تبديل به رسانه بي اثر يا كم اثر مي شوند.
فراهنگ**9246**1055