شیراز - ایرنا- مزاحمت تلفنی امری دردسرساز است اما وقتی این مزاحمت برای مراکز خدماتی و فوریتی از جمله آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس باشد حساسیت موضوع چند برابر شده و آسیب‌های بیشتری را نیز شاهد خواهیم بود، طی ۹ ماه منتهی به زمستان امسال ۵۱ هزار و ۴۲۰ تماس مربوط به مزاحمت‌های تلفنی در اورژانس فارس ثبت شده است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه در نشست همفکری  اعضای تیم ستادی اورژانس فارس با رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۴۲۹ هزار و ۴۷۴ تماس در ۹ ماه نخست سال جاری با مرکز پیام اورژانس شیراز ثبت شده که از این تعداد، ۵۱ هزار و ۴۲۰ تماس مربوط به مزاحمت های تلفنی بوده است.

محمدجواد مرادیان افزود: با فعالیت نیروهای اورژانس در ۱۴۱ پایگاه اورژانس استان فارس، خدمات اولیه درمانی به صورت شبانه روزی به هم استانی ها ارایه می شود، همچنین اورژانس فارس با دارا بودن سه دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه واحد عملیاتی اورژانس هوایی در شیراز، آباده و داراب، در خدمت هم استانی هاست.

وی با بیان اینکه ۲۹ پایگاه اورژانس شهری در کلان شهر شیراز وجود دارد، گفت: ۱۰ مرکز پیام اورژانس در سطح استان در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد و یک مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات اورژانس ۱۱۵ در شیراز به عنوان واحد اطلاع رسانی، فراخوان اورژانس ۱۱۵ و هماهنگ کننده پایگاه های اورژانس موظفند پس از تماس افراد نیازمند، اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه واحد بهبود کیفیت اورژانس را یکی از واحدهای کلیدی این مدیریت معرفی کرد و ادامه داد: از دیگر خدمات اورژانس، بررسی راهکارها و استراتژی های مدیریت بحران است.

معرفی سطوح مدیریت و مهارت های موردنیاز، چارت سازمان اورژانس فارس، واحدهای ستادی و عملیاتی، ترکیب کارکنان اورژانس، مدیریت شبکه ها، راه اندازی سامانه جدید اورژانس کشور(آسایار)، جابجایی دیسپچ اورژانس، بیان چالش های مربوط به خدمات رسانی و سنجش میزان رضایتمندی از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، دیگر محور صحبت های دکتر مرادیان در این نشست بود.

مرادیان همچنین در این نشست به معرفی ابتکارات و دستاوردهای اورژانس فارس در سطح ملی، ارزیابی عملکرد، برنامه های آموزشی و پژوهشی با استفاده از تکنیک های جدید، بیان مسایل حقوقی، پشتیبانی، مدیریت هزینه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه ملی پاسخ نظارت سلامت به بلایا و فوریت ها، اعتبارات، توسعه پایگاه ها، موانع بهبود کیفیت در ارایه خدمات فوریت های پزشکی، همچنین فعالیت های دبیرخانه شورای سیاستگذاری حوادث و بلایا پرداخت.

تاکید بر رفع معضل ترافیک با هدف کاهش زمان حضور نیروهای اورژانس بر بالین بیماران

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز در این نشست اقدامات و دستاوردهای اورژانس فارس را از جمله افتخارات دانشگاه عنوان کرد و گفت: کارکنان اورژانس در سنگر اول درمان بیماران هستند و ارایه خدمات و سختی کار آنان، بر فردی پوشیده نیست.

مهرزاد لطفی  افزود: شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یک برند در سطح منطقه شناخته شده است و با توجه به فعالیت های علمی و آموزشی اورژانس دانشگاه، لازم است اقدامات این مجموعه نیز به عنوان یک شاخص باشد.

وی بر تلاش برای ارتقای خدمات به مصدومان و بیماران تاکید کرد و ادامه داد: باید در حد توان و با همفکری علمی، چالش های موجود در اورژانس رفع شود تا زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران و مصدومان به کمترین زمان ممکن کاهش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اساس مهم رسیدن آمبولانس بر بالین مصدومان را رفع ترافیک عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به شهری با کمترین ترافیک، لازم است تمامی سازمان ها، ارگان ها و نهاد های مردمی دست به دست هم دهند و با همدلی، همیاری و همفکری علمی، این معضل بزرگ در کشور به ویژه در کلان شهر شیراز رفع شود.