۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۹:۱۷
کد خبر: 83118175
T T
۰ نفر
راه اندازی اورژانس بانوان در شیراز تجربه موفقی بوده است

شیراز- ایرنا- خدمات اورژانس بانوان در مركز مدیریت اورژانس و فوریت های پزشكی استان فارس از اول سال 97 در شیراز راه اندازی شده است كه رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی استان فارس آن را تجربه ای موفق می داند.

رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی استان فارس می گوید:با راه اندازی اورژانس بانوان،از ابتدای سال تاكنون 16 نوزاد هنگام انتقال مادر باردار به بیمارستان نوزاد در آمبولانس متولد و مادر و نوزاد سالم به بیمارستان منتقل شده اند.
دكتر محمد جواد مرادیان شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد نوزاد متولد شده 11 نوزاد دختر و 5 نوزاد پسر گزارش شده است.
پیش از این و در سال های گذشته نیز نوزادان بسیاری در خودرو آمبولانس و زیر نظر تكنسین های اورژانس به دنیا آمده اند اما استفاده از تكنسین بانو در خودرو آمبولانس از ابتدای امسال با راه اندازی اورژانس بانوان كلید خورده است.
رشته فوریت‌های پزشكی تنها ازبین داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیردو براساس مستندات تاكنون موفق به تربیت تكنسین فوریت‌های پزشكی خانم نشده‌ایم.
مسئولان مربوط می گویند: جذب تكنیسین فوریت‌های پزشكی خانم مجوز استخدام و تربیت نیرو و همچنین تامین منابع مالی می خواهد و مانند بسیاری از گره هایی كه با مشاركت مجلس و دولت باز می شود نیاز به رفع موانع قانونی برای جذب نیروی زن در حوزه اورژانس و همكاری دولت و مجلس دارد.
هر چند در اورژانس بانوان شیراز با تربیت و ارائه آموزش های لازم به تكنسین های زن این مشكل برای كوتاه مدت حل شده است اما حضور یك زن در تیم اورژانسی اعزامی به صحنه تصادف یا حوادث می ­تواند كمك شایانی به كاهش دلهره بیمار و همراهانش كند و به ویژه در ماموریت های زایمان و تولد نوزاد این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
رئیس اورژانس فارس با بیان اینكه از ابتدای سال تاكنون 291 مادر باردار از خدمات رایگان نیروهای اورژانس دانشگاه علوم پزشكی شیراز برخوردار شده اند، اضافه كرد: روزانه بیش از 2 هزار نفر با سامانه 115 اورژانس دانشگاه علوم پزشكی شیراز تماس می گیرند كه از این تعداد، 400 مورد ماموریت انجام می شود.
مرادیان با اشاره به اینكه اورژانس 115 استان فارس در تمام ساعات شبانه روز، آماده ارائه خدمت به بیماران و مصدومان است، گفت: از 400 ماموریت روزانه نیروهای اورژانس در حدود 10 درصد آن از طریق آمبولانس ویژه بانوان انجام می شود كه با توجه به استقبال شهروندان به زودی سومین پایگاه آمبولانس ویژه بانوان در شیراز راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: میانگین زمان رسیدن بر بالین بیماران و مصدومان در حوادث شهری 9 دقیقه و در جاده‌ها 11 دقیقه ثبت شده است.
مرادیان میزان رضایتمندی افرادی را كه از خدمات اورژانس بهره مند شده اند 97 درصد اعلام كرد.
6113 /1876